Pahvisen ajokortin pitkätukka kelpaa yhä henkilöllisyyden todistamiseen

Vanhoja, pahvisia ajokortteja on yhä käytössä sadoillatuhansilla suomalaisilla. Lain silmissä pahviläpyskä on arvoton, mutta käytännössä se hyväksytään henkilötodistukseksi monella tiskillä.

Kotimaa
Pahvisia ajokortteja on liikkeellä vielä satoja tuhansia.
Pahvisia ajokortteja on liikenteessä vielä reilut 340 000 kappaletta.Vihtori Koskinen / Yle

Pahvisia ajokortteja löytyy edelleen sadoistatuhansista suomalaislompakoista. Lain silmissä ajokortti ei ole virallinen henkilöllisyystodistus, mutta käytännössä pahvisetkin ajokortit kelpaavat asiakkaan tunnistamiseen niin pankissa, postissa kuin kaupan kassallakin.

– Vaihdan sen vasta, kun en enää näytä samalta kuin kortin kuvassa. Virkailijat ovat käsitelleet sitä suurella varovaisuudella ja arvostuksella, koska se on nimittäin melkein irtipoikki ja revennyt. Yhden kerran vieraassa pankissa sanoivat, että eivät oikeastaan voisi hyväksyä sitä, mutta hyväksyivät kuitenkin, lahtelainen Nanna Salmi kertoo.

Poliisin myöntämät passi ja henkilökortti ovat virallisia henkilöllisyystodistuksia. Finsanssivalvonnan mukaan pankit voivat omien riskienhallintaperiaatteidensa perusteella päättää, mitä asiakirjoja hyväksyvät. Pankkien käytännöt vaihtelevat.

– OP-ryhmässä on tehty kohtuusyistä poikkeus ajokorttien kohdalla. Paperiset ajokortit kelpaavat pankkiasioinnissa, mikäli asiakas pystytään siitä riidattomasti tunnistamaan. Tosin tunnistaminen vanhoista kuvista voi olla haasteellista, muistuttaa viestintäpäällikkö Ahti Terhemaa OP-Pohjolasta.

Vaihdan sen vasta, kun en enää näytä samalta kuin kortin kuvassa.

Nanna Salmi

Pahviset ajokortit hyväksytään myös postissa. Nordeassa pahvikortilla saattaa pärjätä, jos on vanha asiakas – uusia palveluja avattaessa vaaditaan muovinen ajokortti tai virallinen henkilöllisyystodistus.

Kaikki kortit uusiksi vuonna 2033

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tilastojen mukaan pahvikortteja on käytössä noin yhdeksällä prosentilla ajokortin haltijoista. Suurin osa yli 3,6 miljoonasta ajokortista on EU-mallin muovisia kortteja. Pahvikorttien määrä vähenee koko ajan, koska ne ja niiden käyttäjät vanhevat. Moni on tunnesyistä säästänyt pahvikortin, vaikka uusikin on hankittu.

– Kyllä pahvikortti hyvin on kelvannut. Äskettäin vuokrasin auton viikoksi Norjasta ja sielläkin kelpasi. Hieman se on siipeensä saanut ja ulkoinen habituskin vuodesta -84 muuttunut, mutta en todellakaan vaihda, jos ei ole pakko. Kukkarossa kyllä aina mukana kuvallinen henkilökorttikin, heinolalainen Jari Kinnunen kertoo pahvikortin tunnearvosta.

Trafille ei ole valitettu ongelmista ajokorttien käytöstä henkilöllisyystodistuksena. Kaupan kassalla vedetään useimmiten ajokortti esiin, kun henkilöllisyyttä kysytään korttimaksun yhteydessä.

– Pahvikortteja on vielä paljon liikenteessä, kyllä niistä useimmiten henkilön tunnistaa. Meillä on ohjeistettu kassahenkilöstöä lähinnä siitä, miten toimia, jos on epäilys, että kortti on väärennetty tai käytössä väärällä henkilöllä, kertoo market-toimialajohtaja Timo Kyllönen Osuuskauppa Hämeenmaasta.

Hieman se on siipeensä saanut ja ulkoinen habituskin vuodesta -84 muuttunut.

Jari Kinnunen

Vaaleanpunainen, pahvinen ajokortti otettiin käyttöön vuonna 1972, kun keskitetty ajokorttien rekisteröinti aloitettiin. Niiden myöntäminen loppui vuonna 1990. Isompikokoisten muovikorttien aika jäi lyhyeksi, kun luottokortin kokoiset EU-kortit tulivat käyttöön vuonna 1998.

Trafi arvioi pahvisten ajokorttien poistuvan käytöstä kokonaan seuraavan vuosikymmenen aikana, hyvissä ajoin ennen uuden ajokorttilain taka-rajaa. Vuoden 2013 tammikuun jälkeen myönnetyt ajokortit ovat ajo-oikeusluokasta ja haltijan iästä riippuen voimassa 2–15 vuotta.

Kaikki ajokortit muuttuvat määräaikaisiksi vuoteen 2033 mennessä. Myös ennen lakimuutosta myönnettyjen ajokorttien voimassaoloaika päättyy tuolloin, vaikka niihin olisi merkitty myöhäisempi päättymispäivämäärä.

Finanssivalvonnan ohjeistusta koskeva tietoja täsmennetty 10.4. klo 8.04