Peräkärryjen liikenneturvallisuudesta kerättiin lisätietoa – "Yllättävän pienestä se on kiinni"

Vetelin Kemoran moottoriradalla selvitettiin tiistaina seikkaperäisesti, kuinka ajonopeus sekä kuorman sitominen ja sijoittaminen vaikuttavat ajamiseen. Liikenteen turvallisuuskouluttajien yhdistys kokoaa tuloksista koulutusaineistoa, jollaista ei tässä mittakaavassa vielä ole.

Kotimaa
Kuvassa auto Kemoran moottoriradalla.
Kalle Niskala / Yle

Kokkolalainen liikenneopettaja ja yrittäjä Mats Granholm sai idean testiajosta käytännön syistä. Hän ei etsinnöistään huolimatta löytänyt aiheeseen liittyvää yksityiskohtaista aineistoa.

– Oli vähän epäselvyyttä, mitä ihan konkreettisesti tapahtuu, kun peräkärryn kanssa joudutaan tekemään tehojarrutuksia ja väistöjä eri nopeuksissa. Halusimme kerätä tietotaitoa, jota voimme viedä eteenpäin oppilaillemme, Granholm toteaa.

Granholmin ja paikallisen talkooväen ohella paikan päällä olivat poliisi ja Liikenteen turvallisuuskouluttajien yhdistys LIITU.

– Taltioimme täällä koulutusmateriaalia, josta osa voidaan jakaa tiedoksi ja katsottavaksi myös vapaasti, kertoo LIITU ry:n toiminnanjohtaja Sampsa Lindberg.

Kolme miestä lastaa peräkärryä.
Harmaaseen paitaan pukeutunut Mats Granholm sitoo kuormaa.Kreeta-Maria Kivioja / Yle

70 km/h ja takapainotteisuus saivat auton ympäri

Kemoran moottoriradalla kiinnitettiin tänään huomiota erityisesti jarrutusmatkoihin ja väistöihin. Nopeudeksi valikoitiin vuorotellen 50 km/h ja 70 km/h. Kärryn kuormaus vaihteli esimerkiksi oikeaoppisesta liian taka- ja etupainotteisiin. Erilaisilla kuormauksilla sekä nopeuksilla testattiin myös väistöä ja omalle kaistalle palaamista sekä töyssyn yli ajamista.

Tulokset osoittavat, että kuormaaminen tulee tehdä ajatuksen kanssa.

– Huomiota täytyy kiinnittää peräkärryn kunnon ohella kuorman oikeanlaiseen sitomiseen ja sijoittamiseen. Pienenkin ajonopeuden noston tai väistöliikkeen vuoksi auton hallittavuus muuttuu selvästi, Lindberg toteaa.

Tämä näkyi esimerkiksi testissä, jossa kärryyn oli lastattu takapainotteisesti kaksi 200 kilon vesisäiliötä. Suora jarrutus onnistui ongelmitta, kun vauhtia oli 50 km/h. Kun nopeutta lisättiin parikymppiä, auto pyörähti jarrutuksen loppuvaiheessa ympäri ja tynnyrit putosivat kärrystä.

– Yritin toki väistää johonkin suuntaan, mutta ei siinä ollut enää mitään tehtävissä, kun auto lähti pyörähtämään. Yllättävän pienestä se on kiinni, koska parikymppiä hiljaisemmalla vauhdilla kaikki sujui vielä ihan mukavasti, kertoo testiauton ratissa ollut Mats Granholm.