Suomalaisen vaatteen täytyy kestää ja olla mukava päällä

Suuresta tekstiili- ja vaatetusalan rakennemuutoksesta huolimatta suomalaiset vaateyritykset Nanso ja Modelia jaksavat sinnitellä. Yritysten toimitusjohtajien mukaan suomalaisten työllistäminen ja kestävien vaatteiden valmistaminen on vastuullista toimintaa.

talous
Nainen työskentelee Nanson Nokian tehtaalla
Yle

Neuvostoliiton kaupan tyrehtyminen ja lama siirsivät 1990-luvulla vaatteiden ompelun Baltiaan. Moni yritys lopetti kokonaan. Kymmenettuhannet ihmiset menettivät työpaikkansa.

– Nanso pääsi vaikeiden kausien yli vahvoilla brändeillä. Kuluttajat arvostavat laatua, designia ja kotimaisuutta, sanoi Nanson toimitusjohtaja Leena SyrjäläYle Radio Suomen Ajantasassa.

Moni suomalainen muistaa pehmeän joululahjapaketin, josta löytyi Nanson yöasu. Niitäkin löytyy yhä, mutta tänä päivänä Nansoa tehdään pääsääntöisesti naisille.

– Puseroita, tunikoita, sukkatuotteita ja mekkoja, luettelee Syrjälä.

Nanson tuotteista 80 % myydään Suomesssa

Syrjälän mukaan Nansoa käyttävät usein työssäkäyvät naiset, jotka arvostavat mukavuutta, pitkäaikaista laatua ja iloisia värejä. Kiva päällä ja nätti päällä, Syrjälä tiivistää.

– Sen pitää olla kestävää designia, että se on mieleinen vaate vielä pitkän ajan kuluttua. Se on mielestäni vastuullista toimintaa.

Nykyään Nansolla on 550 työntekijää, joista Suomessa työskentelee yli 400. Yrityksellä on tehtaat Torniossa, Nokialla ja Tallinnassa.

– Nanson tuotteet tehdään langasta, värjätään neulokseksi ja printataan meidän omalla Nokian tehtaalla. Sitten ne viedään kustannussyistä osakkuustehtaalle Tallinnaan, jossa ne leikataan ja ommellaan vaatteiksi, Syrjälä sanoo.

Nanson myynnistä 20% suuntautuu ulkomaille. Suurin osa myydään Suomessa verkkokaupoissa, jälleenmyyjille ja omissa myymälöissä.

Modelia haluaa pitää koko tuotantoketjun hyppysissään

Modelia valmistaa naisille juhlavaatteita Turussa. Yritys työllistää 30 ihmistä. Sillä on Suomessa yli 200 jakelupistettä, joita ovat muuan muuassa erikoisliikkeet ja tavarataloketjut.

– Meillä on koko tuotantoketju omassa hallinnassa. Silloin pystymme paremmin tarkkailemaan kaikkien osa-alueitten tehokkuutta ja kustannuksia, sanoo Modelian toimitusjohtaja Jarkko Järvinen.

Modelia ostaa kankaat valmiina Keski-Euroopasta. Tuotekehittelystä ja kankaan leikkauksista lähtien tuote valmistetaan loppuun saakka Turussa.

Suomalaiset työntekijät ovat motivoituneita

Ajantasassa kysyttiin, onko kotimainen työ kallista.

– Meillä on motivoitunut henkilökunta. Minä ainakin nukun yöni paljon paremmin, kun tiedän miten ne tavarat kulkee, vastasi Modelian toimitusjohtaja** **Järvinen.

– Tämä on perheyritys, jonka on tarkoitus työllistää mahdollisimman monta ihmistä, mutta ei meillä varsinaisia rajuja kasvuhaluja ole.

Nanson toimitusjohtaja Leena Syrjälä kehottaa kuluttajia suosimaan suomalaista.

– Jos halutaan, että Suomessa pysyy työpaikkoja tälläkin saralla, niin silloin kannattaisi miettiä, mihin ne rahansa laittaa. Jos menee niiden halpatuontituotteiden perään, niin se tekee meidän olon entistä tukalammaksi.