Näkökulma: Mikä Mapplethorpen peniksissä ja pusuissa sai Kiasman sievistelemään?

Valokuvaaja Robert Mapplethorpen kuvia on eristetty hämyiselle K-18 osastolle Kiasmassa. Miksi suutelevat miehet ja peniskuvat ovat vieläkin tabu, kysyy kulttuuritoimittaja Satu Nurmio.

Näkökulmat
Satu Nurmio

ValokuvaajaRobert Mapplethorpen (1946–1989) näyttely avasi Kiasman pitkän remontin jälkeen. Kokonaisuus on lähes sama kuin viime vuonna Pariisin Grand Palais'ssa ollut näyttely.

Kuten Ranskassa, osa rajuimmista teoksista on Kiasmassa eristetty omaan huoneeseensa. Hämyisen huoneen kuvissa on muun muassa naruilla sidottuja peniksiä, taiteilijan omakuva ruoska takapuolessa sekä hellästi suuteleva miespari. Näyttelytekstissä huoneen ulkopuolella lukee, että osaa töistä ei suosittella alle 18-vuotiaille.

Viereisessä huoneessa lasten silmille sopivaksi katsottua taidetta ovat kallan kukkien viereen ripustetut kullin kuvat.

Jaottelu on ihmeellinen. Robert Mapplethorpe tuli kuuluisaksi juuri homokulttuuria, alastomia miesvartaloita ja sadomasokismia kuvaavista kuvistaan. Nykytaiteen museon kävijöiden voikin olettaa tietävän, että Mapplethorpen kuvissa saattaa seksiä vilahtaa. Ranskan lainsäädäntö ei koske Suomea, joten teoksia ei voida kieltää alle 18-vuotiaiden silmiltä. Suositushuone on näyttelyn kuraattorin Marja Sakarin mukaan tehty palvelemaan yleisöä ja varsinkin lapsiperheitä.

Eniten minua hämmästytti miesten välisten suudelmien ja halauksien karsinointi seksihuoneeseen. Näyttelyn kuraattorin Marja Sakarin mukaan kuvissa ei olekaan mitään ihmeellistä, mutta koska Eros-huoneen teokset kaikki käsittelevät eroottisia tunteita, oli loogista sijoittaa ne samaan tilaan. Nyt näyttelykokonaisuudesta saa kuitenkin kuvan, että rakkauden ja hellyyden osoitukset miesten kesken kuuluvat vain aikuisten silmille.

Kiasman mukaan seksuaalisuutta kuvaavien kuvien kokonaisuus on olennainen osa Mapplethorpen tuotantoa, joten ne on pitänyt saada mukaan. Kuraattorin mukaan näytteille ei kuitenkaan laitettu kaikkia rajuimpia teoksia. Erityisesti pohdittiin kahta kuvaa, joita ei Ranskassakaan nähty. Pedofiliaan viittaava kuva aikuisesta miehestä vauvaksi puettuna sekä yksi kuva penetraatiosta jätettiin näyttelystä pois, koska kuraattorin mukaan kokonaisuus ei olisi sen kummemmin muuttunut ja toisaalta näyttely olisi saattanut jäädä yksittäisten teosten jalkoihin.

Jotain tässä jalkoihin jää nytkin. Ranskassa näyttelykokonaisuutta kritisoitiin muun muassa siitä, että se yrittää unohtaa Mapplethorpen taiteen poliittisuuden. Yhdysvalloissa vielä 1980-luvun lopussa Mapplethorpen teosten esittäminen vei yhden museon oikeuteen ja sai toisen taipumaan konservatiivien vaatimuksesta taidenäyttelyjen perumiseen. Le Monde kirjoitti, että Kiasmassa nyt näkyvästä Grand Palais'n näyttelystä oli jätetty pois useita rankimpia teoksia – koko näyttely oli siis kesympi kuin vuoden 1992 vastaava. Aikojen valitettiin muuttuneen puritaanisemmiksi Mapplethorpen 1970-luvusta.

Mitä ihmettä Kiasmassakin sievistellään.