1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. liikenne

"Lasit helisseet ja paistinpannut lennelleet" – Suomen pisimmän maantietunnelin räjäytykset jatkuvat kesään

Louhintatyö räjäytyksineen ja raaputuksineen on koetellut monien hermoja tunnelityömaan lähistöllä Tampereella. Siitä päästään keskikesään mennessä, jos kaikki menee suunnitelmien mukaisesti.

Tunneliin tulevien valojen kiinnitysrakenteet mitataan tarkkaan Kuva: Marko Melto / Yle

Tampereen rantaväylän tunnelin louhintatyö on tuntunut ja kuulunut maan päälläkin työmaan lähistöllä. Nyt huhtikuussa pahin lienee jo ohi ja loputkin räjäytykset päättyvät kohta. Sen jälkeen on vielä paljon muuta tehtävää.

Noin 2,3 kilometrin pituiseen maanalaiseen osuuteen tulee kaksi vierekkäistä tunnelia, joiden välissä on reilu kymmenen metriä kalliota.

Kosken ja tunnelin välissä reilu 15 metriä kiveä

Syvimmissä kohdissa maan pintaan on matkaa noin 25 metriä. Tammerkosken alla tunnelin ja veden välissä on ehkä 16-17 metriä kiveä. Lisäksi putken sisäpintaan tulee teräsverkolla tuettua betonia ja eristeitä.

– Tunneli verhoillaan koko matkalta elementeillä ja verhousrakenteilla, kertoo allianssin projektipäällikkö Esko Mulari.

Kattonopeus tunnelissa on 60 km/t, rakentajien mukaan eniten sillä perusteella, että ollaan kaupunkialueella. Joka tapauksessa seinien viereen tulee törmäysesteet, selvittää apulaisprojektipäällikkö Mauri Mäkiaho.

– Tunnelissa on lukuisia turvajärjestelmiä. Tämä liittyy siihen, jos ajoneuvoja suistuu pois ajoradalta. Nämä esteet on sitten mitoitettu kestämään törmäyskuormat.

150 metrin välein on reikä, josta pääsee hätätilanteessa viereiseen tunneliin. Maan pinnalle on kuitenkin reitti vain tunnelin päistä, todettiin keskiviikon asukastilaisuudessa.

Rauhaniemeen johtava silta avataan kesällä. Kuva: Jouni Tanninen / Yle

Myös Rauhaniementien uusi silta avataan

Tampereen keskustasta mm. Lapinniemen ja Käpylän alueelle on kuljettu viime aikoina kiertoreittejä. Yhteys on ollut Kalevan puistotien päästä hieman erikoisen tuntuisten risteysjärjestelyjen kautta siitä lähtien, kun vanha silta purettiin.

Rakentajien mukaan näistä kiemuroista päästään kesäkuun lopusta lähtien, kun Rauhaniemen uusi silta valmistuu. Myös bussireitit palaavat lähemmäs alkuperäisiä.

Tunnelin päällä tärinää ja pohjaveden vaihtelua

Räjäytystyö on koetellut monien hermoja työmaan lähistöllä. Siitä päästään keskikesään mennessä, jos kaikki menee suunnitelmien mukaisesti. Louhinta etenee keskimäärin 80 metriä viikossa.

Monta työvaihetta on silti edessä vielä jäljellä olevan parin vuoden aikana.

Keskiviikkoillan asukastilaisuus keräsi tuvan täyteen väkeä, ja kysyttävää riitti. Asukkaille on jaettu tiedotteita tulossa olevista töistä, mutta aina ne eivät ole ajoissa tavoittaneet kaikkia. Eräs asukas kertoi ennakkotiedotteen saapuneen kymmenen tuntia työvaiheen alkamisen jälkeen.

Liikenne sukeltaa tunneliin Naistenlahdessa. Työmaalla riittää vielä tehtävää. Kuva: Jouni Tanninen / Yle

Paistinpannutkin putoilevat

Antti Takala asuu Hämeenpuiston varrella juuri eteläisen tunnelin päällä. Sitä ei ole voinut olla huomaamatta.

– Silloin, kun on räjäytyksiä tehty, kyllä siellä lasit on helisseet ja paistinpannut lennelleet. Lattiat ovat vavahdelleet niin, että sen kyllä tuntee.

Aineelliset vahingot ovat jääneet pieniksi, mutta epäilyistäkin taloyhtiössä on raportoitu rakentajille.

Nyt huolen aiheena on, että pohjavesi on alentunut ensin noin 4 metriä ja sen jälkeen kohonnut vain hieman.

Tästä seuraa se mahdollisuus, että ajan mittaan kiinteistö saattaa painua alaspäin orgaanisen aineen lahotessa maassa. Se taas saattaa vahingoittaa mm. talon perustuksia.

Rakentamisen lupaehtojen mukaan pohjavesi on kyettävä hallitsemaan ja sen pinta on saatava mahdollisimman nopeasti aiemmalle tasolleen.