Oikea juoksuasento vie eteenpäin turvallisesti ja taloudellisesti

Kevät ja kuiva keli saa juoksijat liikkeelle. Jos ei ole aiempaa kokemusta säännöllisestä tai pidempien matkojen juoksemisesta, kannattaa kääntyä asiantuntijan puoleen oikean juoksuasennon ja oikeiden varusteiden löytämiseksi. Näin voi välttyä vaikkapa tarpeettomilta vammoilta ja juoksukin kulkee juohevasti.

terveys
Mies juoksee metsässä.
Yle

Jokainen meistä osaa juosta ainakin lyhyen matkan ilman mitään ongelmia. Juostessa jokaisella on oma tyylinsä. Yksi hipsuttelee, toinen loikkii ja kolmas kiitää. Kaikki juoksutavat eivät kuitenkaan ole ihan parhaat mahdolliset, sanoo juoksija ja juoksukouluttaja Tomi Pyylampi Joensuun Katajasta.

– Jos yleistetään reilusti, niin varsinkin moni nuori nainen vähän hipsuttelee. Siinä voi olla syynä pienoinen varovaisuus, koska saatetaan häpeillä sitä, että muut näkevät oman juoksemisen vähän hölmön näköisenä.

– Miehillä juoksutyyliin voi vaikuttaa esimerkiksi se, että heillä on pelitaustaa ja voimaa enemmän kuin naisilla, joten he juoksevat vähän liian isoilla lihaksilla. Eli reisi ja pakara ovat liikaakin käytössä, kertoo Pyylampi.

Myös juoksuasennolla on merkitystä pidemmillä matkoilla.

– Ryhti pitäisi saada sellaiseksi, että kun askel tulee maahan, niin suurin osa painosta pitäisi olla askeleen päällä. Ei siis takakenossa, eikä liikaa etukenossa.

Pyylammen mukaan sopiva asento juoksemiseen olisi muutaman asteen etukumara.

Myös käsien asentoon kannattaa kiinnittää huomiota. Pääsääntöisesti kyynärkulman tulisi olla noin 90 astetta ja liike mahdollisimman paljon eteen ja taakse. Naisilla liikkeen tekeminen voi olla miehiä vaikeampaa muun muassa leveämmän lantion vuoksi. Siksi naisille tulee enemmän sivuttaisliikettä, joka vie voimaa.

Tomi Pyylampi neuvoo seuraamaan myös jalkaterien asentoa juostessa. Niiden tulisi osoittaa kutakuinkin suoraan eteenpäin. Esimerkiksi tukevammalla ihmisellä jalkaterät osoittavat hieman ulospäin, koska hän tarvitsee pinta-alaa pysyäkseen pystyssä. Myös reisilihasten voimat voivat vaikuttaa jalkaterien suuntaan.

Jos alkaa miettiä, että näyttääkö se juoksu kauniilta, niin se menee pieleen

Tomi Pyylampi

Juoksemista ei pidä ujoilla

Osa kuntoilijoista arastelee juoksua silloin, kun joku katsoo. Se voi ohjailla myös juoksutyyliä, vaikka niin ei tulisikaan tehdä.

– Olen juoksukouluja vetäessäni vähän rumastikin sanonut, että jos juoksee ja urheilee, niin sitä on vähän niin kuin pelle, jota muut katsovat.

– Ei siis kannata miettiä sitä, miltä sitä näyttää. Jos alkaa miettiä, että näyttääkö se juoksu kauniilta, niin se menee pieleen. Enemmän pitäisi miettiä, mikä on edullista ja taloudellista juoksutyyliä, neuvoo Pyylampi.

Juoksukenkien hankinnassa kannattaa tukeutua asiantuntijoihin. Tässä voi olla hyvänä apuna joku, joka on juossut enemmän, tai juoksukoulun opettaja. Myös fysioterapeutilta voi saada apua.