Motoristeja hoitavan lääkärin vinkki: ota matkalle mukaan kaikki varusteet mitä kaupasta löytyy

Moottoripyöräkausi alkaa lumien sulaessa. Alkukaudesta ajotilanne on uusi niin motoristeille kuin muille. Varusteista ei kannata tinkiä, muistuttaa KYS:n röntgenlääkäri Sakari Kainulainen.

Kotimaa
Viime kädessä kypärä suojaa parhaiten uhria onnettomuustilanteissa
Viime kädessä kypärä suojaa parhaiten uhria onnettomuustilanteissa.Juho Liukkonen / Yle

Moottoripyörällä liikenteeseen lähtiessä kannattaa varustautua ”kynsistä hampaisiin”. Moottoripyöräilyä harrastavan Kuopion yliopistollisen sairaalan röntgenlääkäri Sakari Kainulainen kertoo, että käytännössä matkaan aikovan kannattaa varustautua kaikilla varusteilla, mitä vain kaupasta löytyy.

Ajoasulla saadaan ehkäistyä esimerkiksi asfaltti-ihottumat. Asuista löytyy usein myös nivelten kohdalta kovikepaloja, jotka suuntaa vamman tapahtuessa voimaa laajemmalle alueelle. Niillä estetään tehokkaasti nivelten vammoja.

– Sen lisäksi on selkäsuojia ja kaulan suojia. Kaikkein tärkeinhän on edelleen kypärä.

Suojista puhuttaessa korostetaan usein rintakehää suojaavaa rintapanssaria. Kainulaisen mielestä varustetta korostetaan toisinaan liiaksikin asti.

– Kaikista suojista on jonkin verran hyötyä. Rintapanssari suojaa, jos isku keskittyy laajemmalle alueelle. Mutta vaikka sinulla on rintapanssarissa levy edessä ja takana antamassa suojaa, levyjen puristuessa yhteen kylkiluille käy kuin jogurttipurkille. Ne rapsahtavat sivuista poikki. Samalla vaurioituvat rintalastan ja rintarangan väliin jäävät sydän ja isot suonet.

Moottoripyöräonnettomuuksissa vammakirjo on laaja

KYS:n röntgenlääkäri Matti Marjamäki kertoo, että moottoripyöräonnettomuuksissa vammakirjo on valtava. Tyypillisin vamma on ihorikko.

– Sitten on luumurtumia, jotka yleensä saadaan aika hyvin korjattua. Näiden lisäksi on sisäelinvammoja, rintakehänalueen vammoja, vatsan alueen vammoja ja pään vammoja. Yksi tärkeä asia on myös rankavammat, kaularangan, rinta ja rannealueen vammat.

– Rintakehän sisällä on sydän ja isot suonet. Jos isku tulee siihen, niin se on usein hengestä kyse. Tilastojen mukaan neljäsosa kuolemaan johtavissa kolareissa vammat on rintakehän alueelle.

Koko maassa vuosittain menehtyy keskimäärin 20 ja loukkaantuu 500 motoristia.

Törmäämistä on vältettävä kuin ruttoa

Tärkeää on myös, että varusteita käytetään oikein. Kypärän remmi kannattaa kiinnittää tiukasti kiinni, kun lähtee tien päälle.

– Kaikkein tärkeintä kuitenkin on, että törmäämistä välttelee kuin ruttoa. Ei tarvita kovinkaan isoa vauhtia, niin voi tulla todella isoja vammoja törmäyksessä.

Motoristin on suositeltavaa lisätä omaa näkyvyyttään ympäristöstä erottuvilla ajovarusteilla. Kypärän väri esimerkiksi vaikuttaa siihen, kuinka motoristi havaitaan.

Sakari Kainulainen korostaa kuitenkin, että viime kädessä onnettomuuksilta paras suoja on maltillinen ajaminen. Tilanteita kannattaa ennakoida pitämällä riittävän turvavälin ja pitämällä ajonopeuden maltillisena.

– Perusasioissa vinkkien ottamisessa kannattaa olla nöyrä. Kun todellisia taitoja mitataan, niin arvailulle ei jää enää sijaa.