Pelialalla riittää töitä - osaajista on jopa pulaa

Pelialalle syntyy tänä vuonna kolmisensataa uutta työpaikkaa. Kasvu on kymmenen prosentin luokkaa. Työntekijöiden löytäminen alkaa olla alalle suuri haaste. Oulun ammattikorkeakoulun Game Spring -tapahtumassa käsiteltiin pelialan haasteita ja annettiin alan opiskelijoille kullanarvoisia neuvoja menestykseen.

Kotimaa
Nainen pitelee tablettia käsissään.
Yle

Pelialan haasteita käsiteltiin perjantaina Oulun ammattikorkeakoulun Game Spring -tapahtumassa. Tilaisuudessa pelialan ammattilaiset ja yrittäjät kertoivat neuvojaan opiskelijoille, jotka haaveilevat menestyksestä pelialalla.

Peliala kärsii kovasta työvoimapulasta. Alalle on tulossa Suomessa tänä vuonna kolme sataa uutta työpaikkaa. Kasvua alan työpaikkojen määrässä on yli kymmenen prosenttia.

Työvoimapulan lisäksi alan haasteita on kova kilpailu. Varsinkin mobiilipuolella kisa pelaavista asiakkaista on kiristynyt selvästi. Eniten ansaitsevien pelien listan huippua on hallinnut parin vuoden ajan muutama suuri yritys.

Taloudellisesti kannattavat pelit ovat oikeastaan jäävuoren huippu ja vielä pienempi huippu on se, joka tekee ne isot rahat.

KooPee Hiltunen

– Siihen joukkoon on vaikea päästä pienen yrityksen, varsinkin, jos yrityksellä ei ole suurta markkinointibudjettia, muistuttaa Suomen pelialan keskuksen johtaja KooPee Hiltunen.

Lisäksi peliyritysten tielle tuovat esteitä toimintaympäristön vaikeudet esimerkiksi verojen ja säännösten muodossa.

– Siellä on esimerkiksi arvonlisäverotuksen uudistus, erilaisia "free to play" -peleihin kohdistuvia säännöksiä, yksityisyyden suojaa, luettelee Hiltunen.

Hyvä peli pitää osata myös markkinoida

Pelien elinkaari vaihtelee pelistä riippuen. Esimerkiksi Angry Birds on elänyt tuotteena verrattain pitkään, vaikka nyt vihaisten lintujen siivet eivät kannakaan enää entiseen malliin. Hiltunen muistelee, että Angry Birdseistä on tehty yli 20 erilaista versiota. Lisäksi peli on tuotteistettu todella tehokkaasti. Myös Supercell-yhtiön Clash of clans -peli on elänyt poikkeuksellisen pitkään eli kolmisen vuotta. Pelin tulevaisuuskin näyttää erittäin hyvältä ainakin tämän vuoden verran. Lyhimmillään peli elää vain viikon verran. Latauksia tulee viikon ajan ja sen jälkeen se putoaa listoilta pois.

– Täytyy muistaa, että suurin osa peleistä ei saa edes tuhatta latausta, eikä ole edes taloudellisesti kannattavia. Taloudellisesti kannattavat pelit ovat oikeastaan jäävuoren huippu, ja vielä pienempi huippu on se,joka tekee ne isot rahat, kuvailee Hiltunen alan kovuutta.

Pelibisnes on toisaalta hyvän pelin tekemistä, mutta toisaalta se on myös liiketoiminnan pyörittämistä.

KooPee Hiltunen

OAMK:n tapahtumassa salillinen opiskelijoita halusi tietää, kuinka jäävuoren huipulle voi päästä. Heille Hiltunen antaa seuraavan neuvon:

– Kaikki asiat pitää hallita. Pelibisnes on toisaalta hyvän pelin tekemistä, mutta toisaalta se on myös liiketoiminnan pyörittämistä. Täytyy olla riittävät resurssit ja eväät markkinointiin, käyttäjähankintaan ja pelin promotoimiseen.