STUK: Ydinonnettomuuteen varautuminen heikkenee

Henkilöstövähennykset alkavat näkyä myös Säteilyturvakeskuksen toiminnassa. Pääjohtaja Petteri Tiippana arvioi, että säästöjen seurauksena osa laitoksen lakisääteisistä tehtävistä jää hoitamatta ja osa tehdään aikaisempaa hitaammin.

Kotimaa
Paperi jossa on ydinvoiman ikoni roskiksessa.
Ilkka Kemppinen / Yle

Säteilyturvakeskus vähentää helmikuun lopussa päättyneiden yt-neuvotteluiden seurauksena 26 työpaikkaa. Irtisanomisuhka koskee 16:ta henkilöä, ja eläkkeelle siirtynee 10 henkeä.

Pääjohtaja Petteri Tiippana kertoo, että useita toimintoja lopetetaan. Säteilyvalvontalaboratorio Rovaniemellä suljetaan, joten ympäristön säteilyvalvontamittaukset tehdään jatkossa Helsingistä. Tiippanan mukaan Pohjois-Suomen laboratorion puutumisesta olisi eniten haittaa tilanteessa, jossa säteilyonnettomuus olisi saastuttanut Helsingin laboratorion.

– Tällaisessa tilanteessa meillä ei enää olisi varalla akkreditoitua laboratoriota, jossa pystyisimme tekemään aktiivisuusmittauksia. Joudumme jatkossa tukeutumaan muiden maiden apuun, hän sanoo

Piirretty ydinvoiman ikoni.
Ilkka Kemppinen / Yle

STUK lopettaa myös ympäristöaltistusta ja säteilyannoksia tutkivan laboratorionsa toiminnan. Tämän vuoksi mm. Tshernobylin vaikutusten tutkiminen loppuu, samoin tutkimus säteilyn vaikutuksista eliökuntaan. Keskus ei enää pysty tutkimaan säteilyannoksia verinäytteistä, vaan tutkimukset pitää ostaa Keski-Euroopasta. Tämä hidastaa tulosten saamista. STUK on tutkinut myös erilaisten rakentamistapojen vaikutusta huoneilman radonpitoisuuteen, mutta tämäkin tutkimus loppuu.

– Radontutkimus olisi olennaista, sillä uusia rakennusmenetelmiä otetaan käyttöön energiansäästösyistä, sanoo Tiippana.

Hänen mukaansa olisi toivottavaa, että tulevalla vaalikaudella poliittiset päättäjät tekisivät selvän linjauksen siitä, miten säteily- ja ydinonnettomuuksiin pitäisi varautua.

– Nyt tehdyillä päätöksillä osaamistamme ja varautumistamme on riisuttu. Tilanne on sama kuin ryhtyisimme poistamaan autoista turvatyynyjä, lukkiutumattomia jarruja sekä luistonestoa ja sitten toivottaisiin, että ei ajettaisi onnettomuutta, Tiippana vertaa.