Avaruuteen muhii uusia ideoita Nasan siipien suojassa

Kun 50 ihmisen aivot alkavat askaroida saman aiheen kimpussa, johan alkaa orastaa ideoita vaikkapa avaruuden haasteisiin. Niitä on tuotettu viikonloppuna Espoossa Nasan ympäri maailmaa koordinoimassa kilpailussa Space Apps Challenge.

Kotimaa
Jimmy Salermon tiimin viime vuoden kilpailussa suunnittelema avaruuslentäjien kypärän visiiri-idea oli yleisön suosikki.
Jimmy Salermon tiimin viime vuoden kilpailussa suunnittelema avaruuslentäjien kypärän visiiri oli yleisön suosikki.E.C.A.S.A.

Vaikka Suomessa ideakilpailun nimi oli International Space Apps Challenge Helsinki, osanottajat etsivät Espoon Otaniemessä ratkaisuja avaruuteen liittyviin haasteisiin – ja yleensä maailmanlaajuisiin ongelmiin.

Tänä vuonna kokonaisuudet, joihin haetaan ratkaisuja, ovat robotiikka, ulkoavaruus, maapallo ja ihmiset.

Työskentely perustui avoimen koodin käyttöön. Mukana oli koodaajien ohella tutkijoita, yrittäjiä, opiskelijoita ja avaruusharrastajia. Osa oli ulkomaalaisia.

Kyse ei ole pelkästään koodauksesta, vaan osallistujat saivat suunnitella vaikkapa uudenlaisia avaruusvaatetuksia tai astronauttien aamaisia. Tai robotin.

Yhdysvaltojen ilmailu- ja avaruushallinto Nasan siipien suojassa pidettävän tapahtuman järjesti Suunnittelutoimisto Idean Oy tukenaan Aaltoes ja Startup Sauna.

Kypärä Nasan jatkokehittelyyn

Idean päätyi isännäksi, kun sen suunnittelija Jimmy Salermo osallistui menestyksekkäästi viimevuotiseen tapahtumaan. Hänen ryhmänsä ideoima avaruuslentäjän interaktiivinen kypärä oli yleisön suosikki.

Kypärä pääsi Nasassa jatkokehittelyyn Floridan avaruuskeskuksessa.

– Mahtavinta on, että projektimme ei jäänyt suunnittelun tasolle, vaan Nasa on alkanut työstämään konseptiimme perustuvaa projektia, Salermo kertoo.

Ensi kertaa pk-seudulla

Nasa ei tule omistamaan kisan tuottamia ideoita, vaan ne ovat avointa dataa. Kisasta odotetaan käyttökelpoisia ideoita tai jopa start up -yrityksiä.

Tapahtuma lienee maailman suurin globaali hackathon eli useita päiviä kestävä intensiivinen koodaustyöskentely. Viime vuonna mukana oli noin 8 000 ihmistä 46 maasta.

Space Apps Challenge on perustettu vuonna 2011 ja Suomi tuli mukaan vuotta myöhemmin.

Aiempina vuosina tapahtuma on järjestetty Tampereella, nyt se pidettiin ensimmäisen kerran pääkaupunkiseudulla ja Mikkelissä.

LiftOff kisan voittaja

Tämänkertaisen Suomen kilpailun voittajaksi valittiin ryhmä nimeltä LiftOff. Se kehitti prototyypin lapsille suunnatusta pelistä, jossa käydään läpi tarvittavat toimenpiteet raketinlaukaisua varten. Kolmijäseninen tuomaristo valitsi tiimin työn ykköseksi, koska sen konsepti tuo avaruusmatkailun lähestyttävämmäksi seuraavalle sukupolvelle.

"Tiimi osoitti kokonaisvaltaista projektiajattelua ja edistyi eritoten viikonlopun aikana huomattavasti konseptista prototyyppiin".

Voittajatiimissä olivat Taneli Prittinen, Michal Genserek, Eleni Almpanopoulou ja Ornela Bardhi. Heidän työnsä osallistuu maailmanlaajuiseen Space Apps Challenge-kisaan.