Matkusta varhain tiistaiaamuna – Näin lentolipun ja hotellin hinnat määräytyvät

Matkailualan toimijoiden palveluiden hinnoittelu aiheuttaa joskus päänvaivaa. Esimerkiksi lentoyhtiöt käyttävät omia hinnoitteluperusteitaan, jotka perustuvat muun muassa lentojen suosiosta tehtyihin pitkällisiin analyyseihin. Kuluttajan kannalta hinnoittelu ei aina tunnu reilulta.

Kotimaa
Kuvakaappaus matkavaraussivustolta
Yle

Edullisten lentojen ja hotelliöiden metsästäminen ei ole helppoa. Puskaradiossa kohistaan hyvistä varauspäivistä tai koneen hakuhistorian tyhjentämisestä. Matkailusivusto Rantapallo.fi:n päätoimittaja Riikka Krennin mukaan tarkkoja ohjeita on todellisuudessa vaikea antaa.

– Kutsun tätä hinnoittelua mielelläni salatieteeksi. Se ei todellakaan aukea kuluttajalle eikä edes välttämättä tällaiselle ammattilaisellekaan. Vaikka päivittäin niitä seuraan, niin tulee välillä ihmeteltyä, että mitähän siellä oikein taas tapahtuu.

Lentojen kanssa yön yli nukkuminen ei välttämättä kannata, sitä hyvä tarjous saattaa mennä nopeasti ohi suun.

Vaikka päivittäin niitä seuraan, niin tulee välillä ihmeteltyä, että mitähän siellä oikein taas tapahtuu.

Riikka Krenn

– Nykyisin lähes kaikessa on käytössä dynaaminen hinnoittelu, eli hintataso kunakin ajankohtana riippuu aina sen hetken kysynnästä ja tarjonnasta. Vaihtelu on siksi hyvin vahvaa ja hyvin kausittaista, ja hinnat saattavat muuttua hyvinkin nopeasti, Krenn jatkaa.

Esimerkiksi lentolippujen osalta hinnoittelu perustuu muun muassa lipun ostohetkeen, silloiseen varaustilanteeseen, matkustusajankohtaan, kysyntää ennustaviin tietojärjestelmiin sekä muutos- ja peruutusehtoihin, kerrotaan Finnairin viestinnästä.

– Tällaiset asiat ovat tietenkin kuluttajalle kauhean epäselviä ja esimerkiksi lentoyhtiöt pitävät mielellään heidän hinnoitteluperusteet hyvinkin salaisina. Mutta jos saisi toivoa, niin kuulisin niistä mielelläni lisää. En kuitenkaan oikein jaksa uskoa siihen, Krenn sanoo.

Ainakaan Finnairilla hinnoitteluperiaatteita ei kuitenkaan liiemmälti salailla.

– Hinnoitteluperiaatteet eivät ole salaisuuksia ja jos asiakkaat niistä kysyvät, me kerromme periaatteista myös heille. Lipputyypin kohdalla on kerrottu tarkkaan, mitä lippu sisältää, Annina Metsola Finnairin viestinnästä sanoo.

Halvimman tarjouksen saaminen on monien asioiden summa

Vaikka lipun hinnan määrittämisen perusteet olisivat periaatteessa selvillä, on kuluttajan vaikea tulkita niitä itse. Muutamia varmoja vinkkejä halpojen lentojen ja hotellin hankkimiseen kuitenkin on.

– Eniten vaikuttaa kausivaihtelu. Nyrkkisääntönä pätee se, että kun koululaiset ovat lomilla, niin silloin on kaikkein kalleinta. Eli jos on vaan mahdollista, niin kannattaa matkustaa silloin kun koululaiset ja heidän perheensä eivät reissaa, Krenn sanoo.

Hintaa nostaa viikonloppuna matkustaminen ja se, miten vähän yksittäiselle lennolle on paikkoja jäljellä.

– Tiistait, keskiviikot ja torstait ovat kaikkein parhaimpia. Myös varhaiset aamut ja myöhäisillat ovat tavallisesti hieman edullisempia, Krenn jatkaa.

Tiistait, keskiviikot ja torstait ovat kaikkein parhaimpia.

Riikka Krenn

Matkustuskohteellakin on väliä. Perinteisinä lomailukohteina pidettyihin paikkoihin lennot ovat kalliimpia, sillä lomamatkasta ollaan valmiita maksamaan enemmän. Lisäksi matkustajien loma-ajat ovat yleensä hyvin tarkasti rajattuja, joten heillä ei itsellään ole mahdollisuuksia joustaa matkustusajoissa.

– Mitä aikaisemmin on liikkeellä, sitä edullisempi hinta todennäköisesti on, sillä edullisimmat liput usein myydään nopeasti, Metsola vinkkaa.

Sen sijaan hyvää ostoaikaa on mahdotonta sanoa, sillä lennot ja hotellit eivät täyty lineaarisesti, vaan esimerkiksi peruutuksia tulee jatkuvasti.

– Paljon spekuloidaan sitä, että kannattaisi kokeilla varausta johonkin tiettyyn kellonaikaan. Minulle ei kuitenkaan ole tullut vastaan aukottomasti tätä todistavaa tilannetta, Krenn naurahtaa.

Hintojen elämisessä kysynnän ja tarjonnan mukaan ei ole mitään uutta, eikä sen puoleen mitään väärääkään. Kuluttajalle se ei kuitenkaan ole mukavin vaihtoehto.

– Eihän se reilua ole, mutta toisaalta eihän lentoyhtiöiden ja hotellien toiminta mitään hyväntekeväisyyttä ole. Heidän on omista lähtökohdistaan mielekästä pumpata asiakkaistaan niin paljon rahaa kuin saavat, Krenn myöntää.

Hintavertailusivusto ei yllättäen ole aina halvin

Halpalentoyhtiöt ja erilaiset hotellitarjoukset tuovat hinnoitteluun Krennin mukaan lohtua.

– Kun fiksusti varaa tietäen mistä ja kuinka etsii on mahdollisuus löytää hyvinkin edullisia tarjouksia. Pientä vaivannäköä se toki vaatii matkaanlähtijältä, mutta se on oikeastaan yllättävän helppoa.

Moni on saattanut hämmästellä myös sitä, millä perusteella hintavertailusivustoilla pystytään tarjoamaan lentoja tai hotelliöitä selvästi lentoyhtiön tai hotellin hintoja pienemmillä kustannuksilla. Syy piilee sivustojen ja yritysten välisissä sopimuksissa, jotka perustuvat tiettyihin myyntikiintiöihin.

– Puhelimitse kannattaa kuitenkin kokeilla onneaan. Jos esimerkiksi etsii majoitusta pienestä perhehotellista ja linjoille sattuu vielä paikan pomo, voi hän todennäköisemmin tehdä päätöksen tarjota edullisempaa hintaa, Krenn kertoo.

Hintavertailusivustojen hinnat eivät olekaan automaattisesti yhtiöiden tarjoamia halvempia.

– Olemme hintaneutraali ja tarjoamme samat hinnat kaikissa kanavissa. Eroja voi tulla, jos joku jälleenmyyjä haluaa tinkiä katteestaan, Manti Väätäinen-Pereira Finnairin viestinnästä kertoo.

Noora Takamäki / Yle Oulu