Älä mokaa renkaidenvaihdossa

Moni vaihtaa autonrenkaansa itse, mutta huolimaton vaihtaja voi mokata pahastikin. Liikenneturvan mukaan suurimmat haasteet voivat liittyä auton nostamiseen ja renkaiden kunnolliseen kiinnittämiseen.

Kuva: Tuula Nyberg / Yle

Kesärenkailla on saanut ajaa jo maaliskuun alusta asti, mutta vaihtelevien säiden puolesta hoppua vaihtoon ei ole ollut. Autonrenkaiden vaihtaminen sujuu monilta omin käsin ongelmitta, vaikka mokiakin tapahtuu.

– Suurin haaste taitaa olla renkaiden kiinnittämisessä ja auton nostamisessa. Auton oma tunkki on vain tilapäisiä rengasrikkoja varten eli renkaanvaihtohommaan kannattaa hankkia kunnon tunkki. Kiinnittämisessä pitää varmistua siitä, että kiinnityspinnat ovat puhtaita, eikä sinne jää likaa tai ruostetta, muistuttaa Liikenneturvan turvallisuusinsinööri Ari-Pekka Elovaara.

Sama pyörimissuunta

Myös renkaiden kunto pitää muistaa tarkistaa.

– Renkaiden pitää olla ehjät ja suositusten mukaan pintaa pitäisi olla sen neljän millin verran. Lakihan antaa mahdollisuuden renkaan käyttämiseen 1, 6 millimetriin asti, mutta tutkimusten mukaan alle neljän millimetrin kulutuspinnalla oleva rengas on hyvinkin huono märkäpito-ominaisuuksiltaan, Ari-Pekka Elovaara sanoo.

Renkaiden pyörimissuunta pitää aina pitää samana, mutta Elovaara ei osaa arvioida, minkä verran itseasentajat tekevät tässä virheitä. Osa renkaista on merkitty valmiiksi nuolilla, mutta mikäli nuolet puuttuvat, Elovaara vinkkaa:

– Jos pyörimissuunnan on muistanut merkata silloin, kun renkaat on viimeksi otettu pois, helpottaa se renkaiden jälleenasentamista.

Paremmat renkaat taakse

Moni säästää uusien renkaiden ostossa ja sijoittaa esimerkiksi vain kahteen uuteen renkaaseen. Ari-Pekka Elovaara sanoo, että tämä ei ole suositeltavaa, mutta jos samalla akselilla on ominaisuuksiltaan samanlaiset renkaat, on se sallittua.

– Paras mahdollinen tilanne on renkaita vaihdettaessa se, että kaikki renkaat olisivat yhtä lailla kuluneet joka kulmassa. Jos kuluneisuuksia katsoo, niin paremmat renkaat kannattaa laittaa sinne taakse. Sillä ei ole nykypäivänä merkitystä tämän päivän autoissa, onko auto  etu- vai takavetoinen, Elovaara kertoo.

– Mahdollisissa äkkitilanteissa varmistaa näin auton parhaimman pidon ja auton hallittavuus on helpompaa.

Sekarengastus ei suositeltavaa

Kesä- ja talvirenkaiden sekaisin käyttäminen ei ole sallittua, mutta sitäkin tapahtuu.

– Varmaan sitäkin tehdään, että halutaan käyttää renkaat mahdollisimman tehokkaasti loppuun, mutta ei se ole suositeltavaa. Sellaisia tarvirenkaita, joista on nastat nypitty pois, saa kyllä kesäaikana käyttää, mutta talvirengas on tehty talviolosuhteisiin ja se on todella huono lämpimällä kelillä ja märissä olosuhteissa verrattuna kunnollisiin kesärenkaisiin.

Jos renkaan asentaa väärin, voi se pahimmassa tapauksessa irrota kesken ajon.

– Tärkein juttu kiinnittämisessä on kiristyksen jälkitarkistus. Noin sadan – sadanviidenkymmenen kilometrin jälkeen kannattaa tarkistaa vielä renkaan kireys. Sillä estetään vahinkoja aika hyvin. Suosittelen myös, että jos renkaanvaihdossa tuntuu, että on ongelmia, se kannattaa jättää ammattilaisen hoidettavaksi. Siinä tulee samalla tarkistettua renkaan tasapainotuskin, Elovaara mainitsee.