Forssassa jännitetään kestävätkö sadat jätekontit enää uutta siirtoa

Konkurssiin hakeutuneelta Ekoportilta jäi yli tuhat konttia ongelmajätettä Forssaan. Jos 1250 jätekontin hävittämiselle ei löydy maksajaa, kaatuu työ valtion niskaan. Varastoissa seisovien muovikonttien kunto on hapertunut ja ei ole varmuutta kestävätkö ne enää uutta siirtoa.

Forssa
Muovisia jätetynnysäiliöitä metallikehikoissa hallin suojassa.
Ville Välimäki / Yle

Ekoport laittoi likoon Forssaan omien sanojensa mukaan yli kolme miljoonaa euroa ja antoi runsain mitoin tyhjiä lupauksia forssalaisille. Yhtiö rakensi Kiimassuolle tehtaan dieselpolttoaineen valmistusta varten ja tilasi sinne laitteita ainakin Saksasta.

Tehdasta ajettiin sisään viime vuosikymmeneltä asti ilman että milloinkaan päästiin siihen pisteeseen, että varsinainen tuotanto olisi käynnistynyt. Forssalaiset toki odottivat, sillä Ekoport oli lupaillut paikkakunnalle parhaimmillaan sataa työpaikkaa.

Jätekontteja rahdattiin Pansiosta

– En ihan varmaksi enää muista, mutta todennäköisesti varmasti olimme innoissamme ja ihmeissämme. Yrityksen alkuperäinen suunnitelma oli aika uskomaton. Ajatus oli, että tehtaan myllyyn laitettaisiin kaikennäköistä orgaanista jätettä ja sitten sieltä tulisi toisesta päästä öljyä. Kuulostihan se hienolta, muistelee Forssan ympäristöpäällikkö Niina Salminen-Åberg.

Niina Salminen-Åberg jätesäiliöitten ympäröimänä.
– Jos joku tulisi jätekonttejä hakemaan, niin ei ole varmaa, kestävätkö muoviset kontit siirtoa, pohtii Forssan ympäristöpäällikkö  Niina Salminen-Åberg.Tiia Piiponniemi / Yle

Tehdas oli koeajossa vuosia ja tehtaan johto kertoi aika ajoin, että yritys painii tuotannollisten ongelmien kanssa. Viimeinen tulkinta toiminnan epäonnistumisesta oli se, että Saksasta ostetut laitteet olivat toimineet huonosti.

Koeajojen aikana Ekoport rahtasi Forssaan mittavan määrän jätekontteja Pansion telakalta Turusta. Yhtiö vuokrasi konttejaan varten varastot Forssasta. Kontteja on yhteensä 1250, ja ne ainakin pääosin sisältävät laivojen pilssivesiä, joista on poistettu vettä niin että jäljelle on jäänyt musta mönjä. Jäte on muovisissa säiliöissä.

– Näiden siirtäminen pois Forssan varastosta voi olla ongelma. Jos joku tulisi jätekonttejä hakemaan, niin ei ole varmaa, kestävätkö muoviset kontit siirtoa. Muovi voi myös ajan mittaan hapertua, sanoo Niina Salminen-Åberg.

Mönjää
Tiia Piiponniemi / Yle

Etelä-Suomen aluehallintoviraston ympäristöylitarkastaja Kari Ratilainen sanoo, että yrityksen tuotannon suunnittelu ontui, oli ylipäätään paha virhe rahdata jätekontteja Forssaan, kun ei ollut varmaa taetta siitä, että jäte saadaan myös syötettyä tuotantoon.

Konkurssipesän pitäisi vastata hävittämisestä

– Ei kuulosta hyvältä. Tämä on näitä ikäviä tapauksia, joita tulee ilmi konkurssien yhteydessä. Ja lisäksi tämä tulee valtiolle kalliiksi, sillä valtion syliin todennäköisesti kaatuu niiden hävittäminen, sanoo Ratilainen.

Tämä tulee valtiolle kalliiksi, sillä valtion syliin todennäköisesti kaatuu niiden hävittäminen.

Kari Ratilainen

Valvova viranomainen Ekoportin tapauksessa on ollut Hämeen ELY-keskus. ELY-keskuksen ylitarkastaja Kari Leinonen muistuttaa, että jätelaissa on luotu periaatteet siitä, missä järjestyksessä vastuut realisoituvat.

– Ensin katsotaan, onko se konkurssipesä, joka velvoitteista huolehtii, sanoo Leinonen.

– Jätelaki lähtee siitä, että se joka on ongelman aiheuttanut, sen pitäisi myös hoitaa ongelma. Kun yhtiö on konkurssissa, niin se on ensivaiheessa konkurssipesän asia.

1200:n jätekontin hävittäminen maksaa eri arvioiden mukaan puolesta miljoonasta puoleentoista miljoonaan euroa.