Sosiologi: Persoona jyrää puolueen vaalimainonnassa

Sosiologi Tero Mamian mukaan ehdokkaiden vaalimainoksista saa välillä hakemalla hakea puolueen logoa tai nimeä. Suomalaiset äänestäjät ovat kuitenkin edelleen hyvin puolueuskollisia.

vaalit
Mies seisoo pöydän äärerssä. Pöydällä mainoksia.
Soila Ojanen / Yle

Puolue on jätetty ehdokkaiden vaalimainoksissa aiempaa enemmän taka-alalle. Puolueen nimeä ja ja logoa saa mainoksista välillä hakemalla hakea. Näin arvioi Tampereen yliopiston Porin yksikössä työskentelevä sosiologi Tero Mamia.

– Olen havainnut tämän ilmiön yksittäisten ehdokkaiden lehti- ja kadunvarsimainoksissa. Joistakin mainoksista en löytänyt puolueen logoa tai nimeä ollenkaan.

Mamian mukaan näkyvimmin puolue on esillä perussuomalaisten ehdokkaiden mainoksissa.

– Tämä on varmasti strateginen valinta. Viime eduskuntavaaleissa perussuomalaisia kannattaneet äänestivät hyvin puoluevetoisesti. Monilla muilla puolueilla halutaan enemmän tuoda esille ehdokkaan persoonaa.

Pärstäkerroinkin toimii

Äänestäjät ovat Suomessa kuitenkin perinteisesti hyvin puolueuskovaisia. Arvot ja ideologiat ova ratkaisevassa asemassa ja liikkuvuus puolueesta toiseen on edelleen pientä.

– Tutkimusten mukaan suurimmalle osalle äänestäjistä puolue on merkittävin tekijä ehdokkaan valinnassa. Ehkä kolmannes äänestäjistä valitsee ensisijaisesti ehdokkaan, sanoo sosiologi Tero Mamia.

Pärstäkerroinkaan ei ole vailla vaikutusta. Tutkimuksissa on havaittu, että politiikasta kiinnostumattomat miehet voivat äänestää naisehdokasta pelkästään ulkonäön perusteella.

Joistakin mainoksista en  löytänyt puolueen logoa tai nimeä ollenkaan.

Sosiologi Tero Mamia

– Ei voida väittää, ettei ulkonäöllä ole merkitystä politiikassa menestymiselle.

Vaalibudjetit lähes tuplaantuneet

Kaiken kaikkiaan vaalikampanjointi on Mamian mukaan entistä enemmän mediavetoista. Kampanjoiden budjetit ovat kasvaneet huomattavasti viimeisten kymmenen vuoden aikana.

Vaalitulokseen mainonnan ja kampanjoinnin muuttumisella ei Mamian mukaan kuitenkaan ole ollut suurta vaikutusta. Perussuomalaisille tuli jytky pienestä vaalibudjetista huolimatta.

– Vielä viime eduskuntavaaleissa perussuomalaisten vaalibudjetti oli ihan marginaalinen. Se oli noin viidennes siitä, mitä kokoomus käytti rahaa.