Näkökulma: Nokia hamuaa takaisin maailman valtiaaksi

Nokian päätös yhdistyä Alcatel-Lucent –yhtiön kanssa on viesti siitä, että Nokia on päättänyt pyrkiä maailman suurimmaksi ja kannattavimmaksi yritykseksi verkkoliiketoiminnoissa. Nokiassa on selvästi huomattu, että tiedonsiirron valtias käärii älylaiteliiketoiminnoista lopulta suurimmat tuotot. Jatkossa verkossa ovat tietokoneiden ja kännyköiden lisäksi myös lenkkikengät ja ehkä hampaiden paikat, kirjoittaa taloustoimittaja Aapo Parviainen.

Näkökulmat
Verkkoyhtiö Nokian pääkonttori Espoossa 14. huhtikuuta 2015.
Verkkoyhtiö Nokian pääkonttori Espoossa 14. huhtikuuta 2015. Markku Ulander / Lehtikuva

Nokian ja Alcatel-Lucentin yhdistyminen on Suomen taloushistorian suurin yrityskauppa. Se päihittää kivuliaan puhelinliiketoimintojen myynnin Microsoftille selvästi. Microsoft-kauppaa murehdittiin kuukausikaupalla, ja liekö siitä toivuttu vieläkään.

Niinpä on vähän hämmentävää, että Nokia on lopulta melko hyvin salassa onnistunut ostamaan ison kilpailijan suhteellisen sopivalla hinnalla. Suhteellisen siinäkin mielessä, että hintaa on hankala laskea. Osakevaihtoon perustuva kauppahan perustuu sijoittajien käsitykseen yhtiön arvosta, ei puhtaaseen riihikuivaan rahaan.

Nokian ilmoitus, että tarjouksen arvo olisi 15,6 miljardia on vain yksi käsitys hinnasta. Alcatel-Lucentin osakkeenomistajilla oli varsin toinen käsitys, sillä yhtiön kurssi suorastaan syöksyi Pariisin pörssissä keskiviikkona aamulla.

Nokia ostaa kaupassa valmista markkinaosuutta, josta ei tarvitse hampaat irveessä kilpailla.

Aapo Parviainen

Lopullinen hinta osakevaihtoon perustuvassa kaupassa paljastuu vasta vuosien kuluttua. Nykyisen Nokian ja Alcatel-Lucentin omistajilla voi olla vielä tilin paikka, jos fuusio menee niin kuin yhtiöiden johtajat toivovat.

Ja onnistumiseen uudella Nokialla on mahdollisuudet. Nokia ostaa kaupassa valmista markkinaosuutta, josta ei tarvitse hampaat irveessä kilpailla. Alcatel-Lucentilla on osaamista, myös sen patenttisalkusta löytyy hyviä keksintöjä.

Synergiaetuja kerrotaan syntyvän 900 miljoonaa euroa parissa vuodessa. Se ei kuulosta hirmuisen suurelta päällekkäisten toimintojen määrältä, kun uuden Nokian liikevaihto on noin 26 miljardia euroa.

*Nokian tähtäin lieneekin *jossain viiden tai kymmenen vuoden päässä. Tiedonsiirrossa siirrytään uusiin tehokkuusluokkiin lähes vuosittain ja markkinan voittaja on se, joka onnistuu jo nyt vakuuttamaan asiakkaat siitä, että juuri tämä yhtiö tarjoaa parhaat ratkaisut.

Tiedonsiirron määrät kasvavat huimaa vauhtia sitä mukaa, kun verkkoon ja sen erilaisiin pilvipalveluihin varastoidaan jättimäisesti tietoa, jonka odotetaan siirtyvän salamannopeasti maanosasta toiseen.

Tiedonsiirtoa kuormittavat tuttujen tietokoneiden lisäksi monet muut laitteet autoista jääkaappeihin ja pian myös lenkkikenkiin. Liekö hampaan paikasta lähtee pian signaali verkkoon, että kohta lohkeaa pala.

Nokia hallitsi aikoinaan maailman matkapuhelinmarkkinoita ja hävisi siltä kartalta arvioituaan väärin markkinan kehityksen. Verkkoyhtiöksi supistunut Nokia on satsannut voimakkaasti langattoman tiedonsiirron kehittämiseen ja näkee siinä suurimmat ansaintamahdollisuudet.

En yhtään ihmettelisi, että Nokia pyrkii uudestaan maailman suurimmaksi ja kannattavimmaksi korkean teknologian yritykseksi. Tiedonsiirron räjähdysmäinen kasvu antaa siihen eväät, loppu on kiinni Nokian johdon ja sen työntekijöiden osaamisesta.