Kaivinkone kuin pieni kerrostalo: "Olisi varmaan mennyt alushousut vaihtoon, niin pelottava se oli"

Jarmo Alasiuruan ensikohtaaminen massiivisen Marion 7400 -mallisen kaivinkoneen kanssa oli veret seisauttava. Satoja tonneja painava kaivinkone siirrettiin 40 junavaunun voimin Oulusta Imatralle 1950-luvulla. Metallidaami oli koostaan huolimatta mukava työkaveri.

tekniikka
marion kaivinkone vanha 1950
Jarmo Alasiurua

Marion 7400 oli vuonna 1950 Suomeen saapunut massiivinen kaivinkone. Pienen kerrostalon kokoinen ja muita kaivinkoneita neljä kertaa painavampi matami kuljetettiin Imatralle Oulujoelta 1950-luvun alkupuolella.

Marionin kahdeksan kuutiometrin kauhalla kahmaistiin 1,5 miljoonaa kuutiometriä maata Imatran Vuoksen ja Tainiokosken penkoilta. Kosken virtausta parannettiin voimalaitoksen tarpeisiin leventämällä kosken kapeampia kohtia.

Jarmo Alasiurua näki pienenä poikana Pohjois-Pohjanmaan Maalismaalla yhden kolmesta Suomessa kaivaneesta Marionista 1960-luvulla.

– Se oli aivan älyttömän näköinen, kun puomi nousi korkealle metsän ylle. Isä kysyi, että haluanko mennä lähemmäs katsomaan. Siellä oli tuttu ohjaaja. Minä sanoin, että ei mennä. Olisi varmaan mennyt alushousut vaihtoon, niin pelottava se oli, Alasiurua muistelee.

Pojasta kasvoi koneinsinööri ja myöhemmällä iällä Alasiurua kiinnostunui koneiden lisäksi perimätiedon keräämisestä.

marion kaivinkone
Marionin puomi oli yli 60 metriä pitkä.Jarmo Alasiurua

Miellyttävä ohjattava

Alasiurua on haastatellut paljon ihmisiä ja monelle heistä on jäänyt elävästi mieleen Suomen maaperää kaivaneet massiiviset Marionit.

– Koneistokoppi oli valtava peltinen koppi, jossa oli koneen käydessä valtava meteli. Kuljettajalla oli hyvät työolot siellä erillisessä ohjaamossa. Hänellä oli hyvä näkyvyys ja sähkölämmitys. Kuljettajat joita olen haastatellut sanoivat, että Marionilla oli kiva tehdä töitä. Se oli ergonominen ja ohjaaminen ei vaatinut paljon voimaa, Alasiurua kertoo.

marion kaivinkone kauha
Marionin kauhan koko puhuu puolestaan.Jarmo Alasiurua

Kuljettajan lisäksi Marion tarvitsi aina kaksi huoltomiestä. Koneella ajettiin mahdollisimman paljon, joten miehiä oli kolmessa vuorossa. Kone pidettiin hyvässä kunnossa, joten voiteluvaseliinia kului parikymmentä kiloa vuorokaudessa.

– Vuokselta Marion palasi takaisin Oulujoelle. Siirtämiseen tarvittiin noin 40 junavaunua, koska osia oli niin paljon, Alasiurua kertoo.