Kiistelty ohitustie haukkaa hehtaarikaupalla Eerolan peltoa: "Ei vielä mitään selkoa korvauksista"

Seinäjoen itäisen ohikulkutien rakentaminen on tullut vaiheeseen, jossa viimeisen - ja kiistellyimmän - osuuden rakentaminen alkaa. Nurmossa Mäki-Hakolantien ja Nurmon keskustan välillä asuu useita asukkaita, jotka menettävät maitaan tai saavat valtatien takapihalleen. Yksi heistä on maataloustuottaja Sami Eerola.

Kotimaa
Maataloustuottaja Sami Eerola menettää ohikulkutien alle yli 6 hehtaaria peltoaan.
Maataloustuottaja Sami Eerola menettää ohikulkutien alle yli 6 hehtaaria peltoaan. Elina Niemistö / Yle

Vuosien taistelu, kymmeniä valituksia, päänvaivaa ja harmia. Sitä on aiheuttanut Seinäjoen itäinen ohitustie monelle Keski-Nurmon ja Kertunlaakson asukkaalle. Taistelu on ollut turhaa. Ohitustie tulee, se on varmaa ja viimeisellekin osuudelle runnovat pian maansiirtokoneet.

Kun maansiirtokoneet ensimmäisen kerran tulevat, voi se ketutus olla korkealla, mutta kai siitä yli pääsee

Sami Eerola, maataloustuottaja

Viimeiselle reilun kahden kilometrin osuudelle sijoittuvat myös Sami Eerolan pellot. Hän tulee menettämään kuutisen hehtaaria omaa peltoaan ja vielä hehtaarin verran vuokrapeltoa valtatielinjauksen alle. Osa pelloista jää tielinjausten väliin ja muuttuu todennäköisesti viljelykelvottomiksi. Eikä korvauksista ole vielä tietoa.

– Ei vielä mitään selkoa korvauksista. Ensi viikolla on haltuunottokatselmus, jonka jälkeen lähtee käsittely käyntiin. Esimerkiksi pyörätien teon jälkeen korvausten saaminen kesti seitsemän vuotta, kertoo Eerola.

Elinkeinon harjoittaminen hankaloituu

Eerolan sikatilan vilja tulee pääosin omasta pellosta, joten viljanostaminen lisääntyy. Mutta ennen kaikkea sikalassa syntyvä liete tarvitsee peltoalaa. Sitä voi olla vaikea Nurmon alueelta löytää, sillä kuta kuinkin kaikki pellot on jo hyödynnetty.

Tielinjaukset on merkitty kepein keskinurmolaisilla pelloilla.
Tielinjaukset on merkitty kepein keskinurmolaisilla pelloilla.Elina Niemistö / Yle

– Noin 300 mottia etsii uutta kotia tänäkin keväänä. Aika suurin osa tämän alueen pellosta on käytössä jo lannan levitykseen, sanoo Eerola.

Lietteen kuljettaminen yhä kauemmas ja myös viljelyalojen pilkkoutuminen entisestään lisää traktoriliikennettä uusilla teillä.

– Kaikki menee kauemmas. Ajelu lisääntyy entisestään.

Elinkeinon harjoittaminen hankaloituu, mutta ei Sami Eerola harkitse pois muuttamista.

– Kun on koko ikänsä tässä asunut ja tehnyt tätä hommaa. Aiheuttaa kyllä jonkinlaista luopumisen tuskaa silti, sanoo Eerola.

Ei ihan vielä ohi

Vaikka ohikulkutien viimeinen osuus nyt lähtee rakentumaan, valitusten tie ei ehkä vieläkään ole loppuun katsottu. Nurmon risteysalueen massiivisten muutosten ja uusien tiejärjestelyjen kaavamuutos saattaa vielä herättää vastustusta alueen asukkaissa.

Sami Eerola itse pysyy vielä hiljaa mahdollisesta jatkosta.

– Kaiken kaikkiaan onhan tämä kohtuullinen pettymys. Olisi voinut ajatella, että rahalle olisi löytynyt parempiakin kohteita. Lapuantie (vt 19) olisi saatu tällä kuntoon ja Ilmajoen tietä myös.

– Kun maansiirtokoneet ensimmäisen kerran tulevat, voi se ketutus olla korkealla, mutta kai siitä yli pääsee, toteaa Eerola.

Seinäjoen itäisen ohikulkutien Nurmon eritasoliittymän suunnitelmat.
Seinäjoen itäisen ohikulkutien Nurmon eritasoliittymän suunnitelmat. Elina Niemistö / Yle