"Koulukiusaamisen rangaistuksia kovennettava – kiusaaja jätettävä luokalleen"

Paha koulu -nettisivuston perustaja arvostelee oppilaitoksissa suosittua KiVa Koulu -projektia. Hänen mukaansa kiusaamiskeskustelussa pätee yksi tabu – kiusaaja voikin olla se hyvä tyyppi ja kiusattu hyvinkin ikävä ja ärsyttävä ihminen.

Ylen aamu
Katri Säkö-Arias on ollut perustamassa Paha koulu -sivustoa.
Katri Säkö-Arias on ollut perustamassa Paha koulu -sivustoa. Siellä sekä oppilaat että opettajat voivat puhua anonyymisti kiusaamisesta. Säkö-Arias sanoo, ettei koulukiusaamiseen puututa oikealla tavalla eikä siitä myöskään keskustella oikein.

Koulukiusaamista selvitellyt Katri Säkö-Arias vaatii koulukiusaajille nykyistä selkeästi kovempia rangaistuksia tekemisistään.

– Olen läheltä joutunut katsomaan koulukiusaamista ja sen seurauksia. Olen keskustellut siitä nuorten kanssa ja kuullut heiltä, että heitä vaivaa se, ettei kiusaamisesta ole selkeitä seurauksia. On vaan jotain keskustelua ja jälki-istuntoa, kertoo Paha koulu -nettisivuston perustajiin kuuluva, rovaniemeläinen Säkö-Arias Ylen Aamu-tv:n haastattelussa.

– Viesti siitä on, että kiusaaminen on samantyyppinen rike kuin esimerkiksi myöhästyminen tai läksyjen tekemättä jättäminen. Seurauksien pitäisi olla paljon selkeämmät ja ihan eri tasoa. Ne eivät voi olla samassa kastissa myöhästymisen kanssa.

– Kiusaamisesta pitäisi jäädä luokalle ja käytösnumeron pitäisi olla hylätty. Hylätyn käytösnumeron pitäisi olla yksi peruste jättää oppilas luokalle. Se kertoisi, että oppilaan sosiaaliset käyttäytymistaidot eivät vastaa hänen luokkatasoaan, ja siksi ei voi siirtyä seuraavalle luokalle, opetusalalla työskentelevä Säkö-Arias linjaa.

Kiusattujen vanhemmille omia keskusteluryhmiä

Säkö-Ariaksen mielestä kouluihin pitäisi perustaa myös vertaistukiryhmiä koulukiusattujen lapsien vanhemmille.

– Että vanhemmat voisivat keskustella keskenään ja vaihtaa kokemuksia. Koulukiusaaminen on vanhemmille tuskallista ja vanhemmat ovat sen kanssa hirveän yksin. Keskustelurinki auttaisi asioiden käsittelyssä.

Suomen kouluissa suosittu KiVa Koulu -ohjelma on tehnyt pitkään työtä kiusaamisen kitkemiseksi. Säkö-Arias kuitenkin arvostelee KiVa Koulua selvin sanoin.

– KiVa koulu ei toimi. Nuoret itse sanovat, että se ei toimi. Pitää tehdä jotain muuta, sillä koulukiusaaminen on valtavan tuhovoimainen ilmiö, ja se voi hyvin edelleen.

KiVa Koulu -ohjelman käyttäjiksi on Suomessa rekisteröitynyt noin 2 500 koulua. Tämä vastaa noin 90 prosenttia Suomen perusopetuskouluista.

Kiusaaja voi olla suosittu tyyppi, kiusattu ärsyttävän rasittava

Säkö-Ariaksen mielestä ongelma koulukiusaamiskeskustelussa on, että asiaa yksinkertaistetaan liikaa.

– Se on hyvin monimutkainen ongelma. Nuorten käyttäytyminen puristetaan tiukkaan stereotyyppiseen malliin, josta he eivät lopulta enää tunnista itseään ja sitä kiusaamista. Välttämättä opettajatkaan eivät tunnista, koska annetaan tietyt roolimallit. On kiusaaja, kiusattu ja kiusaajan apuri. Se haittaa suuresti, koska todellisuus on aivan toista.

Säkö-Ariaksen mukaan tavallisessa mallissa kiusattu on heikko ja sympaattinen, hyvä ystävä, joka tarvitsee puolustusta ja puolustajaa. Kiusaaja taas on pahis, vähän pelätty ja ei pidetty.

– Ja tabu on - kukaan ei sano ääneen - että kiusaaja voi olla oikein hyvä kaveri ja hyvä tyyppi, oikein pidetty ja oikein luotettava ystävä. Kiusattu taas voi itse asiassa olla hyvin ikävä ihminen, hyvin ärsyttävä ja rasittava henkilö. Sen takia ihmiset eivät tunnista, että mikä tämä kiusaamisilmiö oikeastaan on.

Klo 11.22. Jutun alaotsikkoa korjattu.

Klo 14.19. Jutun otsikkoa muutettu.