Jämijärven turma johtui koneen rakenteista ja käytöstä – siipituen murtuminen välitön syy

Jämijärvellä vuosi sitten sattuneessa onnettomuudessa kuoli kahdeksan ihmistä. Kolme turmakoneessa mukana ollutta selvisi hengissä. Tutkinnan perusteella Onnettomuustutkintakeskus antoi viisi suositusta laskuvarjohyppytoimintaan liittyen.

Kotimaa
Keltainen Comp Air 8 -lentokone
Arkistokuva Comp Air 8 -lentokoneesta. Lauri Liuhto
Still-kuva animaatiosta.

Jämijärvellä sattuneella tuhoisalla onnettomuudella oli useita syitä. Onnettomuustutkintakeskuksen (siirryt toiseen palveluun) mukaan turman syyt liittyvät lentokoneen rakenteisiin ja koneen käyttötapaan.

Turman välitön syy oli oikean siiven siipituen murtuminen.

OTKESin tutkinnan mukaan murtumiseen vaikuttanut voima syntyi, kun suurella nopeudella liikkuneen koneen vauhti hidastui nopeasti ja koneen nokka kääntyi alas. Tällöin kone menetti ohjattavuutensa ja se alkoi pyöriä pystyakselinsa ympäri syöksykierteen kaltaisessa liikkeessä.

Liikkeen aikana koneen siipi kääntyi alaspäin hyppyovea vasten ja esti ulospääsyn koneesta.

Neljä muuta tekijää turman takana

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan turmaan liittyy neljä muutakin tekijää.

Koneen siiven tuessa oli pitkän ajan kuluessa syntynyt väsymysmurtuma. Sitä ei voitu havaita silmämääräisesti.

Lisäksi laskuvarjohyppääjien kuljettamiseen tarkoitetun koneen rakenteeseen oli kohdistunut paljon kuormitusta lukuisten nousujen ja laskujen takia. Myös useat maksimikuormat olivat rasittaneet konetta.

Turman kolmas tekijä oli lentäjän vähäinen lentokokemus tehokkaan potkuturbiinikoneen lentämisessä. Lisäksi lentäjän koneen kuormaukseen liittyvä koulutus oli puutteellinen ja tietämys kuormauksen vaikutuksesta koneen käyttäytymiseen.

Turmaan vaikuttivat myös koneen siipiin tehdyt rakenteelliset muutokset. Niille ei oltu haettu kirjallisia lupia Liikenteen turvallisuusvirastolta. Koneen rakentamisen valvojalla ja katsastajilla ei ollut tietoa muutosten alkuperästä tai niiden vaikutuksista.

OTKES antoi viisi turvallisuussuositusta

Turman tutkinnan perusteella onnettomuustutkintakeskus on antanut viisi suositusta laskuvarjohyppytoimintaan liittyen.

OTKES suosittaa rajoittamaan harrasterakenteisten ilma-alusten paikkalukua ja käyttöä laskuvarjotoiminnassa. Lisäksi harrasteilmailun kehittämisprojektin yhteydessä pitää varmistaa, että hyppytoimintaa tulee malliohje lentäjien koulutusohjelmasta ja kokeista.

Lisäksi harrasterakenteisten koneiden valvojien ja katsastajien kokemusta ja koulutusta pitää tiukentaa. Myös koneiden lentäjien teoria- ja lentokoulutusvaatimuksia juuri hyppytoiminnassa pitää tarkentaa.

Viides suositus liittyy suuronnettomuuksien jälkihoitoon.

Jämijärvellä Pohjois-Satakunnassa liki tasan vuosi sitten sattuneessa lento-onnettomuudessa kuoli kahdeksan laskuvarjohyppääjää. Kolme ihmistä selvisi hengissä onnistuttuaan hyppäämään koneesta ennen sen maahansyöksyä.