1. yle.fi
  2. Uutiset

Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Pieni lapsi ei tunnista piilomainontaa

Koulujen ja päiväkotien pitäisi olla markkinoinnista vapaita alueita, linjataan Kilpailu- ja kuluttajavirastosta. Virasto ei pysty puuttumaan siihen, keitä päiväkodeissa vierailee, mutta selvää on, että päiväkoti-ikäinen ei pysty suhtautumaan esimerkiksi hampurilaisketjun pellen vierailuun kriittisesti.

Kotimaan uutiset
Päiväkoti
Kalle Pallonen / Yle

Kilpailu- ja kuluttavirastosta toivotaan tarkempia pelisääntöjä siihen, mitkä yritykset voivat vierailla kouluissa ja päiväkodeissa. Lapsille suunnattuun markkinointiin erikoistunut lakimies Katri Väänänen sanoo, että virasto ei sinänsä pysty puuttumaan päiväkotien ja koulujen sisäiseen toimintaan.

Väänänen pohtii tapausta, jossa oululaispäiväkodissa vieraili McDonald'sin pellehahmo Ronald McDonald, joka kertoi lapsille liikenneturvallisuudesta.

– Kyllä tässä on ollut mukana hyvin voimakas markkinointiviesti. Pelle itsessään on se markkinointiviesti ja totta kai hänen avullaan tehdään ravintolan tuotteita tunnetuksi, Väänänen toteaa.

– On selvää, että vaikka ei suoraan markkinoidakaan hampurilaisia, lapsi tunnistaa hahmon. Hahmolla luodaan positiivisia mielikuvia ravintolan tuotteista.

Myös esimerkiksi Hesburger on tehnyt yhteistyötä päiväkotien kanssa.

Vanhemmat eivät halua, että lapsi jää kivasta tapahtumasta pois

Virastossa linjataan, että koulujen ja päiväkotien pitäisi olla markkinoinnista vapaita alueita.

– Jos koulu tai päiväkoti haluaa tehdä diilin jonkun yrityksen kanssa, vähintä, mitä pitää tehdä, on pyytää vanhemmalta suostumus lapsen osallistumisesta tapahtumaan. Toisaalta tämä ei ole kovinkaan realistinen keino, sillä kuinka moni vanhempi haluaa, että lapsi jää jostain kivasta tapahtumasta pois, Väänänen pohtii.

Väänäsen mukaan parasta olisi, että päiväkodeissa mietittäisiin näitä asioita ja otettaisin käyttöön selkeä linja siihen, millaiset tapahtumat ovat hyväksyttäviä.

– Jossain vaiheessa keskusteltiin paljon koulujen limu- ja karkkiautomaateista ja jotkut kaupungit kielsivät nämä automaatit kokonaan. Tämä [Ronald McDonaldin] vierailu on samantyylinen asia. Jotkut pelisäännöt voitaisiin tehdä.

Yrityskasvatusta mainostamisen sijaan

Päiväkoti-ikäinen ei osaa vielä tunnistaa, milloin kyse on markkinoinnista ja milloin ei. Erilaiset kuvat ja logot tunnistetaan jo varhain.

– Tutkimukset kertovat, että jo ihan pikkulapset tunnistavat esimerkiksi Mäkkärin kaaret, Väänänen kertoo.

Lakimies ymmärtää, että yritysten ilmaiset vierailut toki houkuttelevat päiväkoteja tai kouluja.

– Välttämättä siinä ei tule edes ajateltua, että kyse on markkinoinnista tai piilomainonnasta. Päiväkodeissa ajatellaan, että on kiva tarjota lapsille jotain muutakin, jos ei ole esimerkiksi varaa tehdä retkiä tai muuta.

Katri Väänäsen mukaan koulujen sekä päiväkotien ja yritysten välistä yhteistyötä voi toki tehdä.

– Yrityskasvatusta tietenkin pitää olla ja pitäisi lähteä siitä, että ylipäätään kerrotaan yrittämisestä. Esimerkiksi sponsorilogoja tai muita vastaavia voi näkyä, mutta täytyy ottaa aina ikäryhmä huomioon. Esimerkiksi yläkoululaiset suhtautuvat näihin asioin jo paljon kriittisemmin kuin 4–5-vuotiaat.

Lue seuraavaksi