Milanon huonekalumessujen trendit: 80-luvun värejä, yliampuvaa luksusta ja villejä valaisinratkaisuja

Maailman suurimpiin design-tapahtumiin lukeutuvalla Salone Del Mobile -huonekalumessuilla on tänä vuonna aistittavissa uutta optimismia ja energisyyttä. Monet asiantuntijat nostivat messujen tähdeksi valaisimet, joissa LED-teknologia on mahdollistanut aiempaa luovemman muotokielen.

kulttuuri
Nojatuoleja ja sohvia.
Petri Burtsov / Yle

Sadattuhannet muotoilun ystävät olivat saapuneet jo 54. kertaa järjestettäville huonekalumessuille aurinkoiseen Milanoon. Proseccolasit kilisivät kun sliipattuihin pukuihin sonnustautuneet huonekaluliikkeiden sisäänostajat tutustuivat suurten italialaisten ja kansainvälisten valmistajien tuoreimpiin luomuksiin.

Kuten aina Milanossa, italialaiset merkit olivat vahvasti esillä. Klassikot, kuten Kartell, Poliform, Giorgetti ja Minotti vetivät suurimmat yleisöt, mutta huomiotta eivät jääneet myöskään paikalla olleet yli 700 nuorta suunnittelijaa. Kaikenkaikkiaan näytteilleasettajia oli yli pari tuhatta.

– Tänä vuonna esillä oli harvinaisen paljon hyvää muotoilua. Trendit olivat kaksijakoisia; toisaalta monet brändit olivat palanneet juurilleen ja ottaneet uudelleen valikoimaansa design-klassikkoja. Toisaalta, uskaliaammat ottivat riskejä, mikä näkyi räikeän 80-luvun, yliampuvan luksuksen ja villien värien suurena määränä, kertoi italialaisen Abitare-sisustuslehden toimittaja Mia Pizzi Yleisradiolle.

Valaisimet varastivat huomion

Tänä vuonna messujen päähuomion vei kuitenkin valaistus. Se on ala, jossa teknologinen kehitys on radikaalisti muuttamassa käytettyä muotokieltä.

– LED-teknologian myötä perinteinen valaisimen idea häviää, koska valaisin ei enää tarvitse runkoa. Olemme kuitenkin psykologisesti tottuneet siihen, että lamppu on huonekalu, joten toistaiseksi tämä säilyy. Muotoilu on palaamassa luonnonmukaisemmaksi ja primitiivisemmäksi, samalla kun teknologia kehittyy, Pizzi huomioi.

Italialaisen Fabbian-valaisinvalmistajan Elena Fabbian uskoo valaisimien roolin kasvavan sisustuksessa.

– Valaistuksella voidaan vaikuttaa kodin sisustukseen hyvin kokonaisvaltaisesti. Sillä luodaan asunto kotoisaksi ja miellyttäväksi, ja saadaan hyvä mieli asukkaalle. Samalla valaistus on aiempaa interaktiivisempaa. Uusien valaisimien voimakkuutta ja sijantia on helppo säätää, mikä tekee teknologiasta käyttäjäystävällisempää, hän uskoo.

Fabbianille Milanon huonekalumessut ovat vuoden tärkein tapahtuma.

– Tämä on meille vähän niin kuin muotinäytös, eli meidän on ihan välttämätöntä olla paikalla saadaksemme näkyvyyttä. Tämä on meille iso panostus ei pelkästään rahallisesti vaan myös ajallisesti. Suunnittelemme esillä olevia tuotteita ja esitteitämme useita kuukausia, Elena Fabbian kertoo.

Huonekalumarkkinat ovat toipumassa

Milanossa aistittavissa oleva kasvanut optimisti johtuu huonekalumarkkinoiden toipumisesta. Pitkään talouden matalasuhdanteesta kärsineille italialaismerkeille erityisesti Euroopan talouden kirkkaammat näkymät ovat mannaa.

– Tunnelma on tänä vuonna ihan eri kuin aiemmin! Brändit ovat selvästi käyttäneet aiempaa enemmän aikaa ja rahaa esillepanoon. Tämä viestii siitä, että ne uskovat parempaan tulevaisuuteen. Muuten olisimme paljon konservatiivisempia. Odotamme siis messuilta paljon, Elena Fabbian toteaa.

Milanon huonekalumessujen johtaja Marco Sabetta kertoo, että italialaista designia myydään edelleen enemmän Euroopassa kuin kehittyvillä markkinoilla.

– Italialaisille valmistajille päämarkkina-alueet ovat vieläkin Euroopassa, esimerkiksi Saksa, Ranska ja Iso-Britannia ovat tärkeitä. Samanaikaisesti kasvamme koko ajan Kiinassa, ja se on meille strategisesti tärkeä markkina.

Dollarin vahvistuttua Euron suhteen olemme alkaneet kasvaa myös Yhdysvalloissa. Myös Venäjällä menee edelleen hyvin, huolimatta viime vuoden vaikeuksista, ja se on edelleen hyvin tärkeä markkina-alue, Sabetta toteaa.

Yle / Petri Burtsov, Milano