Öljyonnettomuuden riski Suomenlahdella kasvanut rajusti: "On ihme, ettei isompia havereita ole tapahtunut"

Yhteentörmäyksestä aiheutuvan öljyonnettomuuden riski voi jopa nelinkertaistua Suomenlahdella, varoittavat tutkijat. Suomenlahti on yksi maailman vilkkaimmin liikennöidyistä merialueista. Erityisesti öljytankkeriliikenne Venäjälle on yhä kasvussa.

Kotimaa
Öljytankkeri vedessä.
Valtava tankkerilaiva Elisabeth Knutsen kuljettaa raakaöljyä Venäjältä Saksaan. Venäjä on yksi maailman suurimmista öljyntuottajamaista.Bernd Wuestneck / EPA

Tutkija Annukka Lehikoinen Helsingin yliopiston ympäristötieteiden laitokselta sanoo, että on suoranainen ihme, ettei isompia havereita ole vielä sattunut. Suomenlahti on liikenteellisesti hankala; saaristoinen, kapea; talvella lisäksi jäinen ja pimeä.

Lehikoinen kuuluu Meriturvallisuuden ja -liikenteen tutkijaryhmään, joka on selvittänyt todennäköisyyksiä sille, millaisin väliajoin tankkerikolareita voisi teoriassa sattua ja kuinka usein kolari johtaisi öljyvuotoon. Tutkijaryhmän arvion mukaan tankkereiden yhteentörmäyksestä johtuvia onnettomuuksia sopii odottaa liikenteen nelinkertaistuessa 24 vuoden välein. Lisäksi tulee karilleajoja, joka on yhteentörmäystä yleisempi onnettomuustyyppi.

Yhdessä öljyonnettomuudessa mereen saattaa vuotaa jopa 30 000 tonnia öljyä, uusimpien jättitankkereiden törmäyksessä enemmänkin.