Auton tunnearvo on omistajalleen huomattava – "Asiakkaalle ei voi sanoa, että autosi on romu"

Auto on monelle niin tärkeä, että remonttiarviota annettaessa korjaamon kannattaa olla tarkka sanoistaan. Jos osien ja korjauskulujen hinta nousee auton todellista arvoa korkeammaksi, ei remontti enää ole järkevää. Auto on kuitenkin omistajalleen tärkeä, ja se on huomattu myös korjaamolla.

ilmiöt
Carcom on yksi tuoreimmista yrityksistä Etelä-Pohjanmaalla.
Yle

Suomessa autokanta on Euroopan vanhimpia, ja keskimäärin Suomen teillä ajetaankin reilusti yli kymmenen vuotta vanhoilla autoilla. Tulevaisuudessa voi olla toisin, sillä autosuunnittelijoiden pöydillä keskitytään esimerkiksi ekologisuuteen ja toisaalta taas yhä suurempiin tehoihin.

Aidosti kertakäyttöinen auto olisi varmaankin edullisempi tapa: esim. 4v tai 100 000 km, jonka jälkeen auto purkuun ja kaikki osat kiertoon. Tällöin auton osat olisi optimoitu juuri sille käyttömäärälle, ja käytössä olisi aina uusinta tekniikkaa. –Nettomaksaja

Nykyään menopelejä ei ole enää suunniteltu siten, että ne kestäisivät ajossa remontista toiseen. Esimerkiksi ympäristösyiden takia autoista halutaan kevyitä ja kulutukseltaan pieniä. Koulutuspäällikkö Ari Mäkitalo ja autoalan opettaja Sami Päivärinta Tredusta näkevät aitiopaikalta, kuinka autokanta Suomessa elää.

Kenen etu on se, että moottorit eivät kestä liian kauan – se riippuu markkinoista.

Ari Mäkitalo

– Uusien autojen suunnittelu ekologisemmiksi tarkoittaa myös kevyempiä materiaaleja, jotka eivät välttämättä ole niitä kestävimpiä, sanoo Päivärinta. Myös auton osien sijoittelu konepellin alla voi olla sellainen, ettei yhden osan vaihto ole enää yksinkertainen toimenpide.

Oikeastaan ainoa järkevä argumentti uuden auton puolesta on parantunut turvallisuus. Jos yhtään arvostaa omaa henkeään, kannattaa kolari ajaa mielummin 2010-luvun autolla. -Maailmanparantaja

Nykyautoissa auton moottorin elinkaareen vaikuttaa myös sen viritysaste. Pienistä moottoreista halutaan yhä enemmän tehoja irti, ja se vaikuttaa myös moottorin kestoon.

– Kenen etu on se, että moottorit eivät kestä liian kauan – se riippuu markkinoista, sanoo Mäkitalo.

Auto vaihtoon, kun se ei ole enää turvallinen

Jos auto on ajettu loppuun eikä sitä kannata korjata, on korjaamon kerrottava asia kieli keskellä suuta.

– Jos asiakkaalle sanoo, että autosi on romu, voi olla että asiakas menee toiseen korjaamoon eikä tule enää ikinä takaisin, kertoo Sami Päivärinta.

Jos vanhan auton hinta-arvio on 500€ ja remontti 1500€ ja remontin jälkeen sillä ajelee huolettomasti pari vuotta, on remontti kannattava. -Kemienmäeltä

Asiakas voi kokea autonsa jopa niin tärkeäksi, että remontteihin sijoitetaan enemmän rahaa kuin se olisi järkevää. Vanha auto ei kuitenkaan automaattisesti ole huono vaihtoehto. Auton kunto ja sen hetkinen vika vaikuttaa enemmän.

– On se niinkin, että kun autossa jo on jotain vikaa, niin sitä tulee sitten lisää, kuvaa Päivärinta auton hajoamisen kehää.

Huollettu auto kulkee jopa 500 000 kilometriä

On se niinkin, että kun autossa jo on jotain vikaa, niin sitä tulee sitten lisää.

Sami Päivärinta

Tietyn kilometrirajan tuijottamisen Mäkitalo ja Päivärinta tyrmäävät täysin. Jos autoa huoltaa säännöllisesti, voi autolla ajaa vaivatta puolikin miljoonaa kilometriä. Myös esimerkiksi maantieajo kohtelee autoa hellemmin kuin hiekkatie.

– Moottorin kuluvissa osissa edes tämä määrä ei välttämättä näy, jos auto on huollettu oikein. Hiekkatiellä ajettaessa moni muu auton osa kuluu moottoria nopeammin, sanoo Päivärinta.

Lainaukset ovat otteita Yle Tampereen keskustelusta.