1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. internet

Teinien Instagram-kirppiksillä on kova kontrolli – huijarit joutuvat heti mustalle listalle

Kaupallisten nettikirpputorien rinnalle on noussut kuvapalvelu Instagramissa tapahtuva kaupankäynti. Erityisesti teini-ikäiset tytöt myyvät ja ostavat vaatteita ja kosmetiikkaa kuvapalvelun välityksellä.

Tytöt katsovat puhelinta
Veera Rissanen ja Aino Puro perustivat kirppiksen Instagramiin alkuvuodesta. He myyvät kosmetiikkaa, vaatteita ja pikkutavaraa lähinnä ikätovereilleen. Välillä he järjestävät arvontoja ja huutokauppaa. Moni tyttöjen ikätoveri on myös innostunut kierrättämään tavaraa Instagramin kautta.

Kaarinalaiset kuudesluokkalaiset Veera Rissanen ja Aino Puro perustivat kirppiksen Instagramiin alkuvuodesta. He myyvät kosmetiikkaa, vaatteita ja pikkutavaraa lähinnä ikätovereilleen. Moni tyttöjen kaverikin pitää kuvapalvelussa omaa kirppistiliä.

Ostopäätös tehdään kuvien perusteella, mutta tavara vaihtaa omistajaa usein kasvotusten.  Osa lähettää tavarat postitse.

Turvallisuus taataan sillä, että osto- ja myyntitilanteet tapahtuvat yleensä julkisilla paikoilla.  Tyttöjen vanhemmat ovat tietoisia harrastuksesta.

– Ainakin mun vanhemmat ovat sillä tavalla mukana, että ne tietävät, että pidän tätä kirppistä, Aino Puro kertoo.

Ei kannata röyhkeästi mennä muille mainostamaan kommenteihin tai mihinkään. Silloin voi joutua mustalle listalle.

Aino Puro

Toiminta on vielä pienimuotoista

Instagram-kirppisten suosiosta kertoo se, että jo nyt hakusanalla #kirppis löytyy yli 20 000 merkintää.

Voisi kuvitella, että somessa on helppo viilata ostajia ja myyjiä linssiin. Joskus ostaja ei ole saapunut paikalle, mutta muunlaisiin huijareihin Puro ja Rissanen eivät ole törmänneet.

Huijauksia vähentää se, että sisäinen kontrolli on kova: huijarit joutuvat julkisille mustille listoille. Luotettavat pääsevät valkoiselle listalle.

Kaupalliset toimijat eivät ole vielä Instagramissa heränneet – ja toiminta pysyy ainakin toistaiseksi pienimuotoisena, jos tytöiltä kysytään.

– Yleensä on sillä tavalla, että ei kannata röyhkeästi mennä muille mainostamaan kommenteihin tai mihinkään. Silloin voi joutua mustalle listalle. Sitten kukaan ei uskalla ostaa, seurata tai mitään, Puro kertoo.