1. yle.fi
  2. Uutiset

Iso harppaus ympäristöteknologiassa: hiilidioksidista tehdään Saksassa autojen polttoainetta

Saksassa on toteutettu ympäristötietoisen insinöörin unelma: auton polttoaineena käytetään jo käytettyä polttoainetta.

Ulkomaat
Carl Berninghausen pitää kädesään pulloa, jossa on uudenlaista polttoainetta.
Dresdenissä toimivan Sunfire-yhtiön johtaja Carl Berninghausen pitää kädesään pulloa, jossa on uudenlaista polttoainetta.Arno Burgi / EPA

Saksan opetus- ja tiedeministeri Johanna Wanka tankkasi tänään virka-Audinsa uudenlaisella polttoaineella. Kyseessä ei ollut tavallinen fossiilinen diesel, vaan ekopolttoaine, jossa on käytetty ainoastaan hiilidioksidia, vettä ja uusiutuvaa sähköenergiaa.

Saksan Dresdenissä toimiva yhtiö Sunfire on kehittänyt menetelmän, jonka avulla fossiilisen polttoaineen käytöstä vapautuvaa haitallista kaasua voidaan hyödyntää uuden polttoaineen tuottamiseen.

Sunfire on kehittänyt Fischer-Tropsch-menetelmään perustuvaa järjestelmäänsä vasta vuodesta 2012 lähtien. Ensimmäiset litrat "Blue Crude" -dieseliä on nyt saatu tuotettua. Toimitusjohtaja Christian von Olshausen kertoo ministeriön internet-tiedotteessa (siirryt toiseen palveluun), että kehitystyö on sujunut yllättävän nopeasti.

Hänen mukaansa uusi polttoaine on korkealaatuista, sen setaaniluku on korkea, joten autot kulkevat tasaisesti. Rikkipäästöjä ei luonnollisestikaan tule.

Saksa panostaa voimakkaasti uusiutuvaan ja päästöttömään energiaan. Yhtiö saa tukea toiminnalleen tiedeministeriöltä. Tavoitteena on saada hiilidioksidi-diesel teolliseen tuotantoon.

Polttoaineen näkymät ovat hyvät, sillä raaka-aineet ovat lähestulkoon ilmaiset.

_Uutista täsmennetty 22.4. klo 17.20 Poistettu kohta, jossa sanotaan hiiilidioksidin poistuvan _

Lue seuraavaksi