Some yhä suurempi voima vaalikampanjoissa – "On vaikea saada ääntä kuuluviin ilman sitä"

Sosiaalista mediaa kampanjoissaan hyödyntäneet kansanedustajat painottivat pidempiaikaista läsnäoloa Twitterissä ja Facebookissa. Uusi kansanedustaja taas katsoi, ettei hänen olisi kannattanut lähteä politiikkaan ilman somea.

Aamu-tv
Kuvassa vasemmalta Jaana Pelkonen, Antti Kaikkonen, Sanna Marin, Sanna Ukkola  ja Antero Vartia.
Nykyään lehti-ilmoittelu ja ahkera jalkatyö eivät välttämättä riitä pääsyyn eduskuntaan. Uuden eduskunnan kansanedustajat Jaana Pelkonen, Antero Vartia, Sanna Marin ja Antti Kaikkonen kertovat, miten he käyttivät somea kampanjoinnissaan.

Istuvat ja tulevat kansanedustajat keskustelivat Ylen aamu-tv:ssä, miten Twitteristä, Facebookista ja muusta sosiaalista mediasta saa parhaimman hyödyn irti kampanjassa.

Helsingin äänikuningatar, kansanedustaja Jaana Pelkonen (kok.) korosti, että poliitikon pitää rakentaa läsnäoloa sosiaalisessa mediassa pitkäjänteisesti, ei vain vaalikampanjan ajaksi.

– Olen pyrkinyt pidempään rakentamaan omia sivujani Facebookissa ja keräämään Twitter-seuraajia. Se ei muutamassa kampanjaviikossa onnistu. Jos kampanjan aikana käy tykittämään some-kanavissa, niin se saattaa kääntyä jopa itseään vastaan. Koen, että siellä on oltava joka päivä. Toki kerroin kaikissa välineissä, mitä tapahtuu, ja missä mennään. Aktiivisesti, mutta ei markkinointimielessä.

Kansanedustaja Antti Kaikkonen (kesk.) totesi, että somen käytöstä on tullut luonteva osa hänen politiikon työtään.

– Sosiaalisesta mediasta on tullut yhä tärkeämpi poliitikolle, joskaan ei vielä aivan välttämätön. Suurin osa suomalaisista kuitenkin käyttää sitä, mutta eivät aivan kaikki, joten tarvitaan sitä perinteisempääkin tapaa. Tavataan ihmisiä kasvokkain. Nämä eivät mielestäni sulje toisiaan pois.

"Ilman somea tuntematon kasvo ei saa ääntä kuuluviin"

Tuleva kansanedustaja Antero Vartia (vihr.) katsoi, ettei hän olisi voinut lähteä politiikkaan ilman sosiaalista mediaa.

– Tulen kuitenkin politiikan ulkopuolelta. Olisi hyvin vaikea saada ääntään kuuluviin ilman tätä kanavaa. Aiemmin ainoa paikka vaalimainokselle oli televisio. Nykyään some tarjoaa tälle kanavan. Sosiaalisessa mediassa on hienoa myös se, että se tarjoaa vuorovaikutusmahdollisuuden ihmisten välile. Siinä on sen suurin arvo.

Myös Antti Kaikkonen painotti sosiaalisen median avoimuutta ja demokraattisuutta.

Tutkijat ovat ihmetelleet, miksi poliitikot eivät käytä sosiaalista mediaa enemmän politiikan sisällön levittämisen ja siitä keskusteluun.

Tulisista Twitter-keskusteluista otsikoihin noussut tuleva kansanedustaja Sanna Marin (sd.) sanoi, että Twitterissä tulee helposti väärinymmärretyksi, koska kommentit voivat lähteä elämään omaa elämää.

– Keskustelu Twitterissä on aika vaikeaa. Tulee virhetulkintoja ja väärää informaatiota. Twitterissä myös vääristellään aika paljon sanomista. Poliitikkona olen oppinut, ettei kannata provosoida. Media myös liioittelee ristiriitaa, vaikka se on ihan normaalia keskustelua.

Kunnollista keskustelua Twitterissä rajoittaa myös viestien lyhyt merkkimäärä. Marinin ja Jaana Pelkosen mielestä Facebook soveltuu paremmin syvällisempään ajatusten vaihtoon.

Facebook-hinnat moninkertaistuneet eurovaaleista

Antero Vartia oli käyttänyt neljänneksen vaalibudjetistaan some-mainontaan. Vartia kertoi ostaneensa Facebook-postauksilleen näkyvyttä seuraajiensa joukossa.

– Viime kevään eurovaalikampanjan aikana sai selkeästi rahalle vastinetta ja valtavasti näkyvyttä enemmän. Mitä useampi taho on ostamassa Facebookissa näkyvyyttä, niin sitä enemmän se hinta nousee. Viime kevääseen verrattuna hinta oli moninkertainen, kertoi Vartia.

Kaikkonen, Marin ja Pelkonen arvioivat laittaneensa some-kampanjointiin näissä vaaleissa pari sataa euroa.