Japanissa rentoudutaan keräilemällä hirviöitä ja muita omituisia otuksia

Erilaisten fantasiafiguurien keräily on Japanissa hyvin suosittua. Figuureja haalivat etenkin otakut eli paikalliselle populaarikulttuurille omistautuneet nörtit, mutta viime aikoina niitä ovat ryhtyneet keräämään myös naiset. Monelle japanilaiselle keräily on mukavaa vastapainoa arkiselle aherrukselle.

kulttuuri
japanifiguuri
Japanilaisia vintage-figuurejaJussi Mankkinen / Yle

Kiotolaisen ruokatapahtuman on vallannut suoranainen kaaos. Ihmiset tönivät toisiaan, huokailevat onnesta ja ovat pyörtymisen partaalla. Sadat kamerat räpsivät kuvia hysteeriseen tahtiin. Onko paikalle saapunut miss Japani vai kenties pop-tähti Madonna? Ei, nyt on kyse Kumamon-maskotista, joka on punaposkinen, pyöreähkö ja pehmeähkö nallekarhumainen olento. Tai siis oikeastaan joku on pukeutunut Kumamoniksi ja saapunut vilkuttelemaan ja tanssahtelemaan ihmisille. Tämä kaikki voi vaikutta koomiseltakin, mutta Japanin Kumamoto-aluetta markkinoivan Kumamon (siirryt toiseen palveluun)-hahmon oheistuotteita myytiin Japanissa vuonna 2012 lähes sadan miljoonan euron edestä. Hämmentävää! Nyt ei siis pelata pennosilla, ja Kiotossakin näkyy Kumamon-pipoja ja -reppuja. Maskotin avulla kaupataan myös esimerkiksi teetä.

Hirviö, hirviömpi, Godzilla!

Kumamon on vain yksi esimerkki siitä, kuinka erilaiset fantasiahahmot kiehtovat japanilaisia ikään, yhteiskuntaluokkaan tai sukupuoleen katsomatta, ja esimerkiksi erilaisten anime- ja elokuvafiguurien keräily on maassa hyvin suosittua. Ihan halpaa huvia tämä harrastusmuoto ei aina ole: esimerkiksi 60-luvun Godzilla-hahmoista ja muista hirviöistä, joita alunperin keräsivät lapset, saa nykyisin pulittaa satojakin euroja.

- Kun Japani vaurastui ja kehittyi, tästä tuli yksi huvittelumuoto muiden joukossa. Samaan genreen kuuluvat myös amerikkalainen ammattilaispaini ja baseball, näissä kaikissa on yhtäläisyyksiä, Hanaki Kenichi osakalaisesta Admski-figuurikaupasta kertoo.

japanifiguuri
Hanaki KenichiJussi Mankkinen / Yle

Niinpä Japanissa hamstrataan myös baseball-mailoja ja -palloja sekä pelipaitoja, joita on näkyvästi esillä erilaisissa keräilykaupoissa.

Figuurien ulkoinen evoluutio taas on vuosien mittaan muuttunut radikaalisti: hieman kömpelöistä hahmoista on siirrytty pikkutarkempaan ja taiteellisempaan ilmaisuun, mutta Hanaki Kenichin mukaan keräysinnon psykologia ei välttämättä liity esineen ulkoiseen habitukseen.

- Monet japanilaiset kantavat anime- ja mangakulttuuria mukanaan koko elämänsä ajan, se ei siis ole pelkkä teinien tai nuorten ihmisten harrastus. Luulisin myös, että jos on lapsena jäänyt jostakin paitsi eikä ole saanut haluamiaan esineitä, niitä voi sitten ostella aikuisena ja saada tätä kautta jonkinlaista kompensaatiota.

Supersankaripyöriä

Kaikken uusin keräystrendi Japanissa ovat polkupyörät, joiden historia juontaa 1970-luvun alkuun. Tuolloin värikkäiden ja räväköiden supersankareiden, kuten Inazumanin, Ultramanin ja Kamen Riderin ympärillä pyöriville tv-sarjoille kehitettiin kiivaaseen tahtiin valtaisa määrä oheistuotteita: vaatteita, makeisia, koulutarvikkeita - ja polkupyöriä.

Vielä tuolloin Japani oli halvan massatuotannon maa, jossa valmistettiin runsaasti esimerkiksi leluja ja muovituotteita USA:n markkinoille. Tämän jälkeen paikan veikin sitten Kiina.

japanifiguuri
KeräilypyöräJussi Mankkinen / Yle

Pioneerihahmo Hello Kitty

Viimeaikoina myös naiset ovat ryhtyneet keräämään figuureja. Monet ovat aloittaneet Hello Kittystä tai Sailor Moonista, mutta siirtyneet sittemmin vaikkapa Dragon Ball-hahmojen pariin, kuten Admski-liikkeeseen piipahtanut Atsho Ishii.

- Olen tykännyt erilaisista figuureista pikkutytöstä lähtien. Opiskeluaikoina pidin figuureja lähelläni, ja nyt töissä niitä on työpöydälläni. Jos olen vaikkapa väsynyt, saatan taukojen aika hieman leikkiä niillä. Se virkistää minua, Ishii toteaa.

Figuurien kerääminen liitetäänkin Japanissa usein lapsuusmuistojen verestämisen ohella rentoutumiseen. Samalla se kertoo siitä, millainen merkitys otakuilla eli animeen, mangaan ja muuhun populaarikulttuuriin omistautuneilla nörteillä on nyky-Japanille.

- Tämä on isoa bisnestä. Otakut tukevat tällä hetkellä näkyvästi Japanin taloutta. Aiemmin japanilaista yhteiskuntaa muutti taloudellisessa mielessä punk-muoti, nyt sitä muuttavat otakut: he käyttävät harrastuksiinsa paljon rahaa, Hanaki Kenichi sanoo.

japanifiguuri
Japanilaisia vintage-figuurejaJussi Mankkinen / Yle