Sydän hyötyy voimaharjoittelusta, vaikka et jaksaisi lenkkeillä

Kestävyysharjoittelua ja hyvää kuntoa pidetään ensisijaisen tärkeänä sydänterveydelle. Tänään Jyväskylän yliopistossa tarkastettava väitöskirja puhuu myös lihaskuntoharjoittelun puolesta.

terveys
Kuntosalilla riittää sateella kävijöitä.
Yle

Maanpuolustuskorkeakoulun tutkija Jani Vaara selvitti lihaskunnon yhteyttä sydänsairauksien riskitekijöihin nuorilla miehillä. Koehenkilöinä oli lähes 850 kertausharjoituksiin osallistunutta miestä, joiden keski-ikä oli 25 vuotta.

Kestävyyskunnon yhteydestä terveyteen on vahvaa näyttöä, mutta lihaskunnon vaikutusta sydämen hyvinvointiin on tutkittu vähemmän. Varsinkaan lihaskunnon eri osa-alueiden, lihaskestävyyden ja maksimivoiman vaikutusta erikseen on tutkittu vähän.

Väitostutkimuksen mukaan myös voimaharjoittelu on hyväksi sydämelle.

– Eikä tämä hyöty ole riippuvainen siitä, onko henkilöllä hyvä vai huono kestävyyskunto – sen pyrimme vakioimaan analyysissa pois. Eli lihaskunnon kehittäminen ja parantaminen voi näkyä parempana sydänterveytenä ja vähentää sydän- ja verisuonitautien riskitekijöitä riippumatta kestävyyskunnosta, Vaara kertoo.

Hyötyä erityisesti lihaville

Tutkimuksessa selvitettiin sydänterveyden riskitekijöinä kolesterolia, verenpainetta sekä elimistön matala-asteista tulehdustilaa, jota esimerkiksi ylipaino, huono ravinto ja liikkumattomuus aiheuttavat.

Verenpainetta ja kolesterolia hillitsee erityisesti hyvä lihaskestävyys, matala-asteista tulehdustilaa lihaskestävyyden lisäksi myös maksimivoima. Eli mitä parempi lihaskestävyys ja maksimivoima henkilöllä on, sitä alhaisemmat ovat myös tulehdustekijät.

Jos olet ylipainoinen eikä huvita lähteä kävelemään tai lenkille, niin lihaskuntoharjoittelu on oikein hyvä keino edistää terveyttä.

Jani Vaara

Erityisen hyvin tämä hyöty näkyi ylipainoisilla henkilöillä, eikä kestävyyskunnolla ollut tässäkään merkitystä.

– Jos olet ylipainoinen eikä oikein huvita lähteä kävelemään tai muuten lenkille niin lihaskuntoharjoittelu on oikein hyvä keino edistää terveyttä, Vaara kannustaa.

Hän kuitenkin muistuttaa, että vaikka sydän hyötyy voimaharjoittelusta ja hyvästä lihaskunnosta, niin kaikkein parasta sille on hyvä kestävyyskunto, ja ihanteellisinta näiden kaikkien monipuolinen kehittäminen.

Siksi kuntosaliharjoittelunkin pitäisi olla monipuolista, jos lenkkipolut eivät kiinnosta: muutamien penkkipunnerrusten rinnalla pitäisi välillä kokeilla vaikka kiertoharjoittelua, jossa syke nousee.

– Pointti on se, että sydämelle on hyväksi, kun hikoilee ja hengästyy. Eli ratkaisevaa on se, millainen harjoitusvaste tulee sydän- ja verenkiertoelimistölle. Tärkeää on, että sydän pumppaa ja syke nousee.