"Jos turvaudutaan laskimeen, omaa päänuppia ei tarvitse liioin vaivata" – tässä kilpailussa pitää osata laskea ilman laskinta

Päässälasku on matematiikan osa-alue, joka on hyödyllinen taito arkielämässä. On hyvä osata arvioida vaikkapa laskun suurusluokka kaupan kassalla tai laskea prosentit oikein. Oulun Rotuaarilla järjestetään lauantaina matematiikkakilpailut, jossa on neljä sarjaa vauvasta vaariin.

Kotimaa
Matemaattisten aineiden lehtori Tuula Perunka.
Historiallisen laskutikun käyttö kehittää päässälaskutaitoa. Nykyaikaiset symboliset laskimet eivät puolestaan paljon päätä jumppaa.

Oulun päässälaskukilpailun alkuaikoina oululaiset opettajat pitivät päässälaskukisoja omilla kouluillaan ja vuodesta 1988 lähtien kilpailutapahtuma on pidetty Oulun keskustassa Rotuaarilla. Päässälaskukilpailu on opettajien talkootyöprojekti ja sen tavoitteena on saada julkisuutta matematiikalle ja matemaattiselle osaamiselle.

Jokaisessa sarjassa kolme parasta palkitaan. Sarjoihin otetaan maksimissaan kolmekymmentä osallistujaa, mutta tilaa on vielä reilusti. Matemaattisten aineiden lehtori Tuula Perunka on huolissaan suomalaisen matematiikan tilasta.

– Siitä olen todella huolestunut. Minulla tulee syksyllä kolmaskymmenes vuosi opettajana lukiossa. Koko ajan pitkän matematiikan lukijoiden määrä on vähentynyt. Olemme huolissamme, kun matematiikka ei kiinnosta. Siitäkin syystä julkisuus matematiikalle on tärkeää.

Lauantain päässälaskukilpailuun Rotuaarilla on mahdollista ilmoittautua vielä kisan kynnyksellä.

Pitkäjänteisyyttä on yhä vähemmän

Tuula Perunka korostaa, että matemaattinen osaaminen tämän päivän Suomessa on yhä tärkeää kuin se on ollut aiemminkin.

– Vahvaa matemaattisten aineiden osaamista tarvitaan todella paljon tässä yhteiskunnassa, jotta me saamme taloutta nostettua.

Kaikki eivät ole huippulahjakkaita matematiikassa, mutta myös kovalla työllä voidaan saavuttaa hyviä tuloksia. Nykyajan koululaiset eivät kuitenkaan ole aina valmiita pinnistelemään hyvien tuloksien eteen.

– Tänä päivänä yhä enemmän media, sometus ja kaikki muu vievät opiskelijan aikaa hyvin paljon. Ei olla enää niin valmiita siihen pitkäjänteiseen työhön, mitä matematiikan tehtävien ja probleemien ratkaiseminen vaatii.

Kiehtovuuden yhtälö ei ole helppo ratkaista

Perunka muistuttaa, että matematiikka tuo kaikkiin aineisiin loogista päättelykykyä. Yhtälöön, jossa matematiikka tehtäisiin kiehtovaksi oppiaineeksi, Tuula Perunka ei löydä helppoa ratkaisua.

– Matematiikan opetus, luonnontieteiden opetus, sen pitää mennä pedagogiikka edellä. Tietotekniikkaa voidaan hyödyntää, ei toisinpäin. Sähköistymisen suhteen mietin ylioppilaskirjoituksia ja muita pelonsekaisin tuntein. Toivottavasti mennään hyvään suuntaan, jotta pystytään edelleen testaamaan oikeasti aineen osaamista, eikä testata teknisten välineiden taitamista.

Nykyaikaisilla symbolisilla laskimilla saadaan tehtyä yhtälöiden ratkaisut, kuvaajan piirrot, integroinnit ja derivoinnit.

– Jos turvaudutaan pelkkään laskimeen, niin omaa päänuppia ei tarvitse liioin vaivata, Perunka huokaisee ja lisää, että esimerkiksi ylioppilaskirjoituksissa kehittyneistä laskimista on ollut suuri hyöty niille, joilla symbolinen laskin on ollut.

Päässälaskukilpailu Oulun Rotuaarilla alkaa lauantaina kymmeneltä aamulla.