Hyppää sisältöön

Asiantuntijat: EU-toimet Välimeren pakolaisongelman ratkaisemiseksi vanhan toistoa

EU:n hätähuippukokous päätti torstaina kolminkertaistaa Euroopan rajavartioviraston Välimeren-operaatioiden rahoituksen tänä ja ensi vuonna. Eurooppaan suuntautuvaa laitonta siirtolaisuutta on torjuttu Välimerellä Triton- ja Poseidon-operaatioilla.

Leena Kumpulainen ja Ilkka Laitinen.
Leena Kumpulainen ja Ilkka Laitinen

Asiantuntijat pitävät EU-johtajien toimia Välimeren pakolaistulvan kuriin saamiseksi vanhan toistona ja riittämättöminä.

Suomen Pakolaisavun ulkomaan toiminnan päällikkö Leena Kumpulainen sanoi Ylen aamu-tv:ssä, että EU:n toimet keskittyvät vain seurausten hoitamiseen. Pakolaistulvaa yritetään tyrehdyttää, mutta ei tehdä mitään taustalla vaikuttaville syille, totesi Kumpulainen

– Aika vähän tehtiin mitään konkreettista sen eteen, että hädänalaisille ihmisille saataisiin turvaa ja suojaa. Keskityttiin taas valvontaan. Nyt pitäisi keskittyä turvaamaan niitä turvallisia reittejä EU:hun, jottei epätoivoisia yrityksiä tarvitsisi tehdä. Afrikkaan pitäisi saada myös luotua sellaiset elinolosuhteet, ettei heidän tarvitsisi lähteä. Nopeita tuloksia on kuitenkin turha odottaa.

Myöskään Rajavartiolaitoksen apulaispäällikölle Ilkka Laitiselle EU-johtajien päätöksissä ja keskustelussa olleissa toimissa ei ole mitään uutta. Hän on toiminut aiemmin Välimerta valvovan EU:n rajaturvallisuusviraston Frontexin johtajana.

– Pitää tuoda mittakaava rehellisesti esille. Frontex voi tehdä vain murto-osan siitä, mitä esimerkiksi Italian kansalliset viranomaiset voivat tehdä. Frontex voi antaa eristyisosaamista ja tukea muuta kuin etulinjan valvontatoimia. Frontexin merioperaatioiden budjettia ollaan kolminkertaistamassa 55 miljoonaan euroon. Jos yhden lentokoneen kustannukset ovat kuukaudessa 400 000 euroa, niin siitä voi laskea kuinka monta konetta sillä voi valtavalla alueella kuukaudessa operoida.

Salakuljettajien veneiden tuhoaminen toisi uusia tilalle

Viimeisen puolentoista vuoden aikana ainakin 5 600 ihmisen tiedetään hukkuneen epätoivoisissa Välimeren ylitysyrityksissä. Samaan aikaan yksistään Italia on pelastanut merestä noin 200 000 ihmistä.

Rajavartiolaitoksen Ilkka Laitinen painotti, että viranomaiset ja ihmissalakuljettajat tietävät riskit, mutta Eurooppaan haluvat ihmiset eivät.

– Ei heidän itsesuojeluvaisto sano, voiko 900 ihmistä laittaa 20-metriseen alukseen. Monet näihin veneisiin sullotuista ihmisistä eivät ole edes nähneet merta koskaan.

Laitisen mukaan laittoman siirtolaisongelman ratkaisu on vaikeaa, eikä EU-maissakaan ole yksimielisyyttä keinoista. Laitisesta ihmissalakujettajien toiminta estettäisiin parhaiten hyvällä rikostiedustelulla ja esitutkinnalla sekä viranomaisten yhteistyöllä.

–  Tämä on siis teoriatasolla. Tilanne on se, että Libyassa maan hallinto on sekaisin, eikä tiedetä onko siellä viranomaistoimintoja. Viranomaisten yhteistyö rajan molemmin puolin on avainasemassa. Sitä ei saada aikaiseksi tässä tilanteessa.

Yhdeksi ratkaisuksi on nostettu ihmissalakuljettajien veneiden tuhoaminen.

– Rannalla olevia veneitä ei ole merkitty, näitä käytetään ihmissalakuljetukseen. Jos Libyasta veneet loppuvat, niin sitten mennään Tunisiaan ja Egyptiin. Tämä on loputon suo, tuskasteli Laitinen.