Koe uusi yle.fi

"Japanilaiset ovat innoissaan" – Tokion Slushissa festivaalimeininkiä

Slushin arvioidaan rikkovan perinteistä japanilaista hierarkiaa. Yleensä ulkomaalaisten on vaikea luoda verkostoa Japanissa. Kasvuyritystapahtuman nuorimmat osallistujat ovat vasta lapsia.

Ulkomaat
Yleisöä
Annukka Timonen
Messut.

Sijoittaja- ja kasvuyritystapahtuma Slush alkoi tänään perjantaina Tokiossa. Päivän kestävä tapahtuma keräsi 3 000 osallistujaa. Talkoovoimin rakennettuun tapahtumaan osallistuu yli 300 vapaaehtoiselta.

Tokion Slushiin osallistuneet startup-yritykset ovat olleet innoissaan tapahtumasta. Tyypillistä japanilaista hierarkiaa rikkovalla tapahtumalla pyritään kannustamaan etenkin japanilaisia opiskelijoita miettimään oman yrityksen perustamista.

– Japanilaiset ovat olleet erittäin innoissaan. Täällä on tällaista rockfestivaalimeininkiä, osa on käynyt jopa Suomen Slushissa, sanoo Peter Vesterbacka Roviolta.

– Vuonna 2008 ei uskottu, että Slushista voisi tulla maailman suurin ja paras startup-tapahtuma. Nyt se on sitä. Tämä on myös suurin englanninkielinen tapahtuma Tokiossa, Vesterbacka jatkaa.

Tapahtumaa tukeneet 20 kumppania ovat auttaneet sen toteuttamisessa.

– Japaniin on vaikea tulla ja paikallisella kaavalla on vaikea luoda verkostoa. Olemme poistaneet tämän esteen, sanoo Antti Sonninen Slush Tokion järjestäjistä.

Mukana myös suomalaisia yrityksiä

Arviolta 1,6 miljoonan euron tapahtuma rakennettiin kolmessa kuukaudessa. Se houkutteli 600 yritystä, joista 250 on kasvuyrityksiä. Suomalaisia startup-yrityksiä on arviolta noin 30. Kaiken kaikkiaan suomalaisia osallistujia on noin sata.

Tapahtuman nuorimmat osallistujat ovat hieman yli 10-vuotiaita. Muut.me -yritys luo oppimateriaalia sekä pelejä verkkoon. Suomalais-thaimaalainen William Holm,13, kertoo suunnittelevansa pelin hahmoja sekä kirjoittavansa tarinoita. Turvallisesta virtuaalioppimisympäristöstä pyritään luomaan myös hauska.

– Saimme sijoittajan tekemään meille pelin. Peliyritys ottaa meidän hahmomme ja rakentavat siitä pelin, sanoo Holm.

Holm kertoo 10-vuotiaan veljensä tekevän peleihin musiikin ja isä puolestaan huolehtii yrityksen pyörittämiseen liittyvistä asioista.

Suomalaisuus vetää japanilaisia myös muulla tavalla: Japaniin on suunnitteilla esimerkiksi Muumimaailma.

Japanissa sijoitetaan suurempia summia kuin Pohjoismaissa

Tapahtumaan osallistui arviolta noin sata sijoittajaa ympäri maailmaa. Myös suomalaisyritys Reaktor nähtiin paikalla. Yritys on tunnettu startup-yritysten alkuvaiheen sijoittajana.

– Pyrimme sijoittamaan pieniin tiimeihin hyvin varhaisessa vaiheessa, sanoo Oskari Kettunen Reaktorista.

Pohjoismaalainen pienten summien sijoittaminen aloitteleviin yrityksiin eroaa japanilaisesta sijoitustavasta. Maassa on totuttu sijoittamaan huomattavasti suurempia summia. Myös riskirahastot ovat harvassa.

Tapahtumassa vieraili myös Yoshito Hori, Globis Capital Partnersin toimitusjohtaja. Hori kertoi Slushin henkilökunnalle, ettei ole koskaan nähnyt vastaavaa ja lupasi tulla Suomen marraskuun tapahtumaan.

Suomalaiset eivät päässeet finaaliin

Tokion Slush-pitchauskilpailussa kisasi kaiken kaikkiaan 53 yritystä, joista kaksi oli suomalaisia. Kilpailuun osallistuneista yrityksistä viisi valittiin finaaliin. Heillä oli kuusi minuuttia aikaa vakuuttaa tuomarit ideallaan. Suomalaiset yritykset eivät päässeet viiden parhaan joukoon.

Japanissa ei olla totuttu suoraan palautteeseen. Siksi tuomareiden tyrmäävät kommentit saivat yleisönkin punastumaan.

– En ymmärtänyt ideaasi, vaikka olet selittänyt sen jo monta kertaa, oli yksi tällaisista kommenteista.

Tuomaristo valitsi voittajaksi taiwanilaisen VMFive-yrityksen. Voittaja saa noin 10 000 euron arvoisen palkinnon.

Annukka Timonen, Tokio