"Pelolla karsitaan taitoja pois" – lasten kädentaidot heikkenevät

Lasten kädentaidot ovat aikaisempaa heikommat. Elämä perheissä on hektistä, aikaa arkisten asioiden harjoittelulle ei enää ole. Osa vanhemmista ylisuojelee lapsiaan vahingoilta ja vie heiltä samalla mahdollisuuden kokeilla esimerkiksi erilaisia työkaluja.

ilmiöt
Kädentaidot, lapset, alakoulu
Karoliina Haapakoski / Yle

Opettajat ovat huolissaan lasten kädentaitojen heikentymisestä. Taitojen vähentyminen näkyy etenkin käsityötunneilla.

Esimerkiksi Tornion Kokkokankaan koulun neljännellä luokalla hypättiin perinteisten virkkaustuntien yli, koska virkkauksen opettelu ei sujunut enää kuten aiemmin.

– Aloimme tuunamaan t-paitoja, koska virkkaaminen ei sujunut kuten aikaisemmin. Maailma on muuttunut, luokanopettaja Katriina Hoikka toteaa.

Myös rehtori Kimmo Lehminiemi on huomannut, että arkinen osaaminenkaan ei ole enää itsestäänselvyys. Hänen mukaansa lapsilta puuttuu nykyään monenlaisia taitoja.

– Ihan kengännauhojen solmisesta saksilla leikkaamiseen tai teknisessä työssä vaikka vasaran käyttäminen. Sitä pidetään aivan hassusti, koska sitä ei ole koskaan aikaisemmin harjoiteltu kotona.

Ylisuojelevaisuutta ja kiirettä

Opettajien mukaan ilmiö on monen tekijän summa. Kodeissa ei välttämättä olla kiinnostuneita kädentaitojen ylläpitämisestä. Lasten harrastusten vuoksi aikaa jää vähän yhdessä tekemiselle ja asioiden opettelulle.

– Ehkä lapsilla ei ole riittävästi semmoista luovaa aikaa. He ovat harrastuksissa kiinni ja se on liian pitkälle organisoitu valmiiksi mitä lapset tekevät, Lehminiemi pohdiskelee.

Ei ole yhdessä aikaa harjoitella, tehdä ja odottaa. Sitten lapsesta tulee semmoinen, että se vain odottaa asioiden tapahtuvan hänelle hetkessä.

Katriina Hoikka

Lehminiemen mukaan myös vanhempien ylisuojelevuudella voi olla osuutensa asiaan. Vahingon sattumisen pelossa vanhemmat kieltävät lapsilta esimerkiksi työkalujen kokeilemisen.

– Lasten täytyy saada kokeilla, senkin uhalla, että siinä on riskinsä. Niin ne riskit opitaan välttämään. Kyllä tällä pelolla karsitaan paljon taitoja pois.

Puolesta tekemisellä oma-aloitteisuus häviää

Katriina Hoikan kokemuksen mukaan vanhemmat tekevät usein liikaa arkisia askareita lapsen puolesta ja se näkyy tunneilla.

– Lapselta puuttuu oma-alotteisuus. Kauhean fiksu, reipas, menestyvä ja koulussa innokas lapsi, mutta siltä puuttuu oma-alotteisuus ja se odottaa valmista, Hoikka kuvaa.

Hoikka tähdentää, että tilanne ei ole välttämättä lapsen oma vika. Hän sanoo mietiskelleensä sitä, kuinka paljon hektisellä elämäntyylillä on osuutta asiaan.

– Elämänrytmi voi olla niin kiireinen, että asiat tehdään lapselle valmiiksi ja ne vain tapahtuvat. Ei ole yhdessä aikaa harjoitella, tehdä ja odottaa. Sitten lapsesta tulee semmoinen, että se vain odottaa asioiden tapahtuvan hänelle hetkessä.