1. yle.fi
  2. Uutiset

Marokkolaisella nettikirpparilla myydään kameleita ja lampaita – Suomessa omistajaa vaihtavat Jopot ja autot

Kaupunginosakirppareilla ei kehdata tehdä ohareita, koska kaupantekijät tuntevat toisensa. Suomen suurin, norjalaisen mediajätin omistama nettikirpputori ottaakin mallia kansalaisten omista kierrätysryhmistä parantamalla mahdollisuutta tietää, kenen kanssa kauppaa tehdään.

Kotimaan uutiset
Nettikirppis kännykässä
Yle

Helsinkiläinen Vilja Rydman tekee täsmäostokset nettikirppareilla, heräteostoksia tulee usein tehtyä livekirpparilta.

– Ikinä ei tiedä, mitä oikealta kirpparilta löytyy. Jos tarvitsen jotain tiettyä tavaraa, on helppoa istua koneelle ja katsoa netistä myynti-ilmoituksia.

– Mutta tykkään myös hirveästi kävellä, penkoa ja käpistellä tavaroita ja saada kirppareilta ideoita.

Kaupunginosakirpparit lisäävät myös isojen kirppisten kaupantekoa

Tori.fi kauppapaikan brändi on – jos ei suorastaan junttimainen – niin ainakin sitä markkinoidaan joka miehen ja naisen kauppapaikkana.

Suomen suurimman nettikirpparin omistaa kuitenkin norjalainen mediajätti Schibsted, ja sillä on kymmenissä maissa vastaavia kauppapaikkoja.

Kun Marokossa myydään kameleita ja lampaita, Suomessa vaihtavat omistajaa Jopot ja autot. Hyväkuntoiset ja erityisesti merkkivaatteet käyvät myös hyvin kaupaksi.

Kauppa käy tänä keväänä ennätysvilkkaana.

– Kevät alkoi aikaisemmin tänä vuonna. Ihmiset ovat innostuneet siivoamaan nurkkiaan ja aloittamaan kevätsiivousta aikaisemmin, toteaa toimitusjohtaja Jussi Lystimäki.

Kaupunkien ja kaupunginosien omat kierrätysryhmät sosiaalisessa mediassa ovat tuoneet lisää asiakkaita myös perinteisimmille nettikirppareille, kun kynnys myydä ja ostaa netissä on madaltunut.

Pikemminkin tässä on kysymys kansanliikkeestä kuin kilpailusta

Jussi Lystimäki

– Facebookin myyntiryhmät ovat tehneet sen, että ihmiset ovat aktivoituneet paljon enemmän kuin koskaan aikaisemmin.

–Tässä on syntynyt sellainen ekosysteemi, jossa ihmiset kokeilevat erilaisia palveluita. Facebook auttaa meitä kasvamaan. Facebookin käyttäjät ovat ihan samoja ihmisiä kuin mitä Torissakin käy tai tulee käymään.

– Loppujen lopuksi tässä on enemmän kansanliikkeestä kuin killpailuasetelmasta kysymys. Ihmiset oppivat uudenlaista tapaa toimia ja luopumaan tavaroista, joita nurkissa lojuu.

Naapureille ei kehdata tehdä kirppisohareita

Kaupunkien ja kaupunginosien omien kierrätyspalstojen suursuosio perustuu siihen, että tavara vaihtaa omistajaa kotikulmilla, eikä tuotteita tarvitse postitella.

Ohareita ei kehdata tehdä, koska kaikki tuntevat tai tietävät toisensa ja sen missä kukin asuu. Mainetta ei naapurustossa haluta pilata.

– Kaikki ymmärtävät käyttäytyä hyvin, koska he tulevat luultavasti tapaamaan nämä ihmiset myöhemminkin, jos ei kirpputorin merkeissä, niin vaikkapa lasten päiväkodeissa tai kouluissa, kertoo Lauttasaaren äidit myy, ostaa ja vaihtaa -palstan ylläpitäjä Laura North.

– Me tarkastamme ryhmään haluavan profiilista, liikkuuko tämä Lauttasaaressa. Tai sitten me tarkistamme Fonecta Finderistä löytyykö hänen osoitteensa Lauttasaaresta.

Kaikki ymmärtävät käyttäytyä hyvin, koska he tapaavat nämä ihmiset uudelleen

Laura North

– Kaupat tehdään saaren sisällä, eikä ostaja tai myyjä ole velvollinen liikkumaan saaren ulkopuolelle kaupanteon takia. Kaupat hoituvat vaikkapa lenkillä käynnin yhteydessä.

Saaren omat kierrätysryhmät ovat lisänneet myös yhteisöllisyyttä entisestään, kun kirppareiden kautta ihmiset ovat tutustuneet toisiinsa.

Perinteinen nettikirppari ottaa mallia Facebookin myyntiryhmistä

Tori.fi on ottanut mallia Facebook -kirppareista ja lisännyt kaupantekijöiden tunnistettavuutta ottamalla käyttöön kännykkäsovellluksen, jolla voi selailla ilmoituksia postinumeroalueittain ja tehdä kauppaa naapurustossa.

Koska Facebookissa on lisäksi myös suosittuja merkkivaate- ja design-kirppareita, niin myös Torissa mietitään eri tuotemerkeille omia osastoja.

Toimitusjohtaja Jussi Lystimäki kertoo, että vaikka ohareita kaupanteossa sattuu, niin Suomessa luotetaan kauppakumppaneihin paljon enemmän kuin vaikkapa Etelä-Euroopassa. Ostokset uskalletaan maksaa myös tilisiiirtoina, kun taas esimerkiksi Italiassa kauppaa käydään yksinomaan käteisellä.

Lue seuraavaksi