1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kulttuuri

Muodin Suomi-ilmiö puhutti Ranskan Hyères-festivaalilla

Etelä-Ranskassa järjestetyn, arvostetun Hyères-muotikilpailun finaalinäytöksessä nähtiin poikkeuksellisen vahva suomalaisedustus. Vaikka kilpailun pääpalkinto jäi tällä kertaa saamatta, keräsivät nuoret suomalaissuunnittelijat poikkeuksellisen paljon kansainvälistä medianäkyvyyttä.

Sophie Sälekarin mallit hetkeä ennen näytöstälavalle astumistaan. Kuva: Juha Nurminen

Arvostetun Hyères-muotifestivaalin näytöslavan takana puhuttiin tänä vuonna englantia, ranskaa ja – suomea. Finaaliin päässeiden kymmenen suunnittelijan joukossa kun oli peräti kolme suomalaista: Elina Määttänen, Sophie Sälekari sekä suunnittelijapari Elina Äärelä ja Heini-Maria Hynynen.

Suomalaisten suunnittelijalupausten lisäksi lavan takaa saattoi bongata muusikko Sebastien Tellierin ja muotimuusa Caroline de Maigret’n tapaisia kuuluisuuksia. Legendaarinen Karl Lagerfeldkin kävi tarkistamassa näytösvalmistelujen etenemisen.

30. kertaa järjestetty Hyères-festivaali on muotimaailman instituutio ja yksi alan merkittävimmistä kilpailuista. Se kokoaa yhteen näytösjärjestäjiä, kansainvälistä muotilehdistöä, suunnittelijoita ja joukon kaikenkarvaisia muotiharrastajia.

Suomalaisfinalistien mukaan finaalin suurinta antia onkin juuri kansainvälisen suhdeverkoston kehittyminen.

– On ollut tosi hienoa päästä työskentelemään täällä Hyèresissä huippukovien ammattilaisten kanssa. Finaaliin pääsyn ansiosta saimme sellaisia kontakteja ja kokemusta, jota ei olisi ikinä kertynyt ainoastaan koulun penkillä, kertoo Aalto-yliopistossa opiskeleva 24-vuotias Heini-Maria Hynynen.   

Aalto-yliopistossa vaatesuunnittelua opiskelevat Hynynen ja Äärelä marssittivat finaalissa lavalle värikkään ja hulluttelevan miestenvaatemalliston. 80-luvun toimintasankareiden kuvilla koristellut reput ja neuleet nostivat hymyn viileäntyylikkään näytösyleisön kasvoille.

– Aiomme ehdottomasti jatkaa miesten vaatteiden parissa! suunnittelijakaksikko toteaa.

Suomalaissuunnittelijoiden valttina omaleimaisuus ja materiaaliosaaminen

Hyères-kisan pääpalkinto meni tällä kertaa ranskalais-saksalaiselle Annelie Schubertille, jonka naisellinen eleganssi oli arvovaltaisten tuomareiden mieleen. Suomalaiset voittivat kuitenkin kokonaisnäkyvyydessä. Moni puhui festivaaleilla muodin Suomi-ilmiöstä – viitaten Aalto-yliopiston suunnittelijoiden viime vuosina keräämään kansainväliseen maineeseen.

Suomalaisten mallistot erottuivat muiden finalistien joukosta värikkyydellään sekä kiinnostavasti työstetyillä materiaaleillaan.

– Suomalaissuunnittelijat hallitsevat kankaiden tekstuurit. Suomessa on lisäksi sellaista rohkeutta ja omaleimaisuutta, jota perinteisempien muotimaiden suunnittelijoilta herkästi puuttuu, kilpailun tuomaristossa istunut suunnittelija Anthony Vaccarello toteaa. 

Vaccarellon kertoi pitäneensä erityisesti suomalaisfinalisti Elina Määttäsen kokoelmasta. Määttäsen runsas ja primitiivinen mallisto saikin kaksi festivaalin pienempää erikoispalkintoa.

– Pidin kovasti Elinan vaatteiden muotokielestä sekä hänen tavastaan kerrostaa ja yhdistää erilaisia materiaaleja, Vaccarello sanoo.     

Elina Määttänen itse kertoo halunneensa tehdä runsautta uhkuvia käyttövaatteita. Yksinkertaisista ja kaavamaisista vaatteista on tehty arvokkaita esimerkiksi tupsujen, poimutusten ja sidontatekniikoiden avulla.

Suunnittelija korostaa myös Aalto-yliopiston vaatesuunnittelun opetuksen kovaa tasoa. Määttäsen mukaan ei ole missään nimessä sattumaa, että Hyères-muotikilpailun kärjessä on nähty viime vuosina useita suomalaisia.

– Vahvan suunnitteluosaamisen lisäksi esimerkiksi pintojen käsittely erotti meidät kilpakumppaneista. Me suomalaiset olimme tehneet tänä vuonna lähes kaikki materiaalit itse, kun muilla oli käytössä valmiskankaita, Määttänen sanoo.  

Kaupallinen läpimurto kaipaisi bisnesenkeleitä

Samaa mieltä suomalaisen vaatesuunnitteluopetuksen kovasta tasosta on Hyères-finalisti Sophie Sälekari. Vaatejätti Hennes & Mauritzin printtisuunnittelijana työskentelevän Sälekarin mukaan Aalto-yliopiston opiskelijoita on kannustettu viime vuosina rajojen rikkomiseen.

– Suomessa ollaan tosi kokeellisia, se on ehdottomasti meidän vahvuutemme. Toisaalta myös kaupallista puolta pitäisi ajatella nykyistä isommin: suunnittelijat tarvitsisivat kokeneet luottotiimit, jotka huolehtisivat tuotannon eri vaiheista, Sälekari toteaa.

Kaupalliseen läpimurtoon tarvittaisiin Sophie Sälekarin mukaan myös suomalaisia sijoittajia.

– Toivon, että he näkisivät suunnittelijoidemme potentiaalin. Ulkomaisten rahoittajien kanssa kun välimatka on väistämättä pidempi, mikä hankaloittaa itse tekemistä, Sälekari sanoo.

Sophie Sälekari itse sai Ranskan Hyèresissä runsaasti kansainvälisen lehdistön huomiota. Hänen kirkkaita värejä, turkiksia ja taidokasta käsityötä yhdistävä mallistonsa oli myös näytösyleisön mieleen.

– Huomiota ja kyselyitä on tullut paljon. Tulevaisuudessa haluaisin suunnitella jollekin isolle muotitalolle, oman merkin aika ei ole ainakaan vielä, Sälekari toteaa.