Maataloustuottajien protestipyttipannu hupeni Lahdessa hetkessä – video

Ruoantuottajien protesti osuuksien epäreilusta jakautumisesta elintarvikeketjussa sai Lahdessa osakseen runsaasti huomiota. 30 sentin hintaista pyttipannua jonotettiin, ja 400 annosta tyhjeni myyntiastioista hetkessä.

Kotimaa
MTK ruokatempaus tuottajahinnat Lahden tori ihmisiä jonossa

Lahden kauppatorille MTK:n teltan tuntumaan alkoi kerääntyä jonoa hyvissä ajoin ennen tempauksen alkamista.

100 kilon erästä riitti jaettavaa 400 annoksen verran. Puolentoista tunnin päästä tempauksen alkamisesta ruoan valmistamiseen ja jakeluun osallistuneet Päijät-Hämeen keittomestarit raapivat jo astioiden pohjia.

Moni Lahden torilla pyttipannua nauttinut piti ruoan hintaa Suomessa kalliina, mutta jakoi tuottajien huolen ja olisi ollut valmis lisäämään maatalousyrittäjille maksettavaa jako-osuutta.

– Jos verrataan vaikka Keski-Eurooppaan ja Saksaan, niin siellähän ruoka maksaa kolmanneksen tai jopa tätäkin vähemmän. Kaupan siivu hinnoista tuntuu kyllä isolta, totesi pyttipannua maistellut lahtelainen Tarja Helenius.

Reilumman tuotonjaon puolesta

Maatalousyrittäjien tempaus järjestettiin samaan aikaan 20 paikkakunnalla eri puolilla Suomea.

Tempauksella tavoiteltiin ruokatuottojen reilumpaa jakautumista elintarvikeketjussa. Maataloustuottajat laskevat saavansa vain viidenneksen osuuden elintarvikeketjun ruokatuotoista.

MTK Hämeen puheenjohtaja Arto Laineen mukaan tilastot osoittavat, että tuotannon osuus tulonjaossa on viime vuosina pienentynyt ja jalostuksen osuus pysynyt samana, kaupan osuus on kasvanut tutkimusten mukaan.

– Kauppa ei vedä välistä, se on väärä termi. Siinä on monta toimijaa tekemässä työtä, että tuote saadaan kaupan hyllylle, puolustaa Keskon Etelä-Suomen aluejohtaja Timo Heikkilä.

Hän ei näe, että kaupalla on mahdollisuuksia korottaa tuottajille maksettavaa hintaa ja osuutta.

– Olemme kilpailutilanteessa ja tehokkuutta pitäisi koko ajan lisätä. Nytkin on ollut yt-neuvotteluja ja kilpailu kovenee edelleen.

Ruoan hinta-ale kasvatti kotimaisten juustojen kysyntää

Markettoimialajohtaja Timo Kyllönen Osuuskauppa Hämeenmaasta näkee, että maataloustuottajien kritisoima kauppaketjun ruoan halpuuttamiskampanja satoi myös tuottajien laariin.

– Kampanja toteutettiin omasta katteesta tinkimällä ja sen seurauksena esimerkiksi kotimaisten juustojen kysyntä on kasvanut S-ryhmässä 59:stä prosentista 64:ään tanskalaisen kustannuksella, hän kertoo.

Kyllönen huomauttaa, että iso osa ruoan hinnasta muodostuu veroista.

– Sille pitäisi tehdä jotakin.

MTK Hämeen puheenjohtaja Arto Laine toivoo poliitikoilta toimia.

– Lainsäädännöllisesti olisi varmaan tehtävä jotakin, koska kukaan ei tunnu vapaaehtoisesti tekevän mitään. Kyllä tässä olisi poliittisten päätösten paikka.