Koe uusi yle.fi

Hyvä asento lähtee kyhmyistä – katso videolta, miten istut oikein älylaitetta näprätessäsi

Tabletti tai kännykkä kädessä sohvalla puoli-istuvassa asennossa röhnöttäen? Pää kumartuneena eteenpäin ajantajun menettäneenä? Ei, sanoo fysioterapeutti ja kehottaa etsimään takapuolessa olevat istuinkyhmyt.

Kotimaa

Fysioterapeutti Rasmus Brobergin mukaan hyvä istuma-asento löytyy, kun jalat ovat tukevasti maassa, polvet vähän alempana kuin lonkat, hartiat alhaalla, paino istuinkyhmyillä ja alaselässä pieni notko, kuten seisoessa. Tarvittaessa jalkojen alle voi laittaa korokkeen tai selän taakse tyynyn tukemaan istumista.

– Jos istuinkyhmyt kääntyvät eteenpäin, alaselkä pyöristyy, mistä seuraa kipuja ja särkyjä ja ylävartalon asentoon, Broberg kertoo.

Kuvassa fysioterapeutti Rasmus Broberg näyttää hyvän istuma-asennon.

Tabletin ja kännykän käytössä olennaista on laitteen oikea etäisyys silmistä. Tabletti kannattaa pitää pöydällä ja tarvittaessa korottaa kirjoilla.

– Yleensä haemme asentoa, jossa silmälihakset ovat rennossa tilassa ja niskalihakset korjaavat ja kompensoivat asentoa. Jos pitää kumartua, myös niska on huonosti, Broberg toteaa.

Fysioterapeutti Rasmus Broberg näyttää, millainen on hyvä asento käyttää tablettia tai kännykkää

Fysioterapeutin mukaan hyvä asento vaatii lihaskuntoa, paljon harjoitusta ja vähän kestämistäkin, sillä muutos voi aluksi tuntua oudolta ja hankalalta. Hyvässäkään asennossa ei kuitenkaan pidä istua liian pitkään. Venyttelytauko 20 minuutin välein ja lihashuolto muuten.

Fysioterapeutti Rasmus Broberg näyttää venyttelyohjeita älylaitteen käyttäjälle