1. yle.fi
  2. Uutiset

Autokauppa tuohtui: Tällaisillako perusteilla päätetään autoveron kohtalosta?

Verorahoja hallinnoivan valtiovarainministeriön muistio autoveron poistamisen vaikutuksista on saanut kauppiaat takajaloilleen. Autokauppiaat ihmettelevät väitettä, jonka mukaan kuluttajat eivät veron poistamisesta hyötyisi, vaan rahat nappaisi autokauppa.

liikenne
Autoja kaupan esittelyhallissa.
Yle

Alun perin väliaikaiseksi 1950-luvun lopulla kaavailtu autovero on puhuttanut suunnilleen siitä lähtien, kun se otettiin käyttöön. Vaatimukset autoveron poistamisesta ovat jälleen kiihtyneet, kun valta Arkadianmäellä vaihtui.

Vehon toimitusjohtaja Kenneth Strömsholm.
Vehon toimitusjohtaja Kenneth Strömsholm.Yle

– Kaikki tietävät, että Suomen on pakko se tehdä. Suomi on 20 vuotta sanonut, että mennään asteittain kohti eurooppalaista verotusta. Nämä askeleet vain ovat aika hitaita, virnistää Vehon toimitusjohtaja Kenneth Strömsholm.

Autokauppiaita kuumentaa muistio, josta paljastuu, miten valtio suhtautuu autoveron poistamisen vaikutuksiin liittyviin kysymyksiin. Muistion laatija, finanssisihteeri Jukka Mattila valtiovarainministeriöstä arvioi paperissa, että autoala panisi ainakin osan verohyödystä omaan taskuunsa.

"Täysin perusteetonta"

Toyota Auto Finlandin toimitusjohtaja Kari Skogster pitää Ylelle lähettämässään sähköpostissa väitettä täysin perusteettomana. Kuoroon yhtyy niin ikään Autotalo Laakkosen Timo Yli-Salomäki. Hän kirjoittaa, että "valtiovarainministeriössä ei ole muistettu, että rajamme ovat auki tuonnille ja viennille. Meillä ei ole mahdollisuutta hinnoitella tuotteita Suomessa kalliimmaksi".

Vehon toimitusjohtaja vertaa tilannetta Viron viinaralliin.

Kaikki tietävät, että Suomen on pakko se tehdä.

Vehon toimitusjohtaja autoveron poistosta

– Me emme voi tehdä sitä. Koska jos otamme siitä autosta 1 000 euroa enemmän kuin Suomenlahden toiselta puolelta, niin kaikki hakevat sen sieltä. Miten on käynyt kaiken muun tavaran, mitä haetaan pienillä kärryillä sieltä Suomenlahden toiselta puolelta, kysyy puolestaan Vehon Strömsholm.

Autoala vakuuttaa, että EU:n sisällä hinnat eivät merkittävästi poikkea nykyiselläänkään. Bostonin yliopistossa tehty selvitys (siirryt toiseen palveluun) kuitenkin sanoo toista. Siinä todetaan muun muassa, että merkkejä autojen hintojen tasoittumisesta eri maiden välillä ei juuri ole.

Suomalainen maksaa verottomanakin enemmän kuin virolainen?

Myös satunnainen hintaotanta paljastaa, että suomalainen maksaa autostaan enemmän kuin vaikkapa virolainen naapurimme. Esimerkiksi suosittu perheauto Skoda Octavia III Active 1.2 TSI 77 kW on verottomalta listahinnaltaan Virossa 16 510 euroa. Suomessa veroton hinta on 17 845. Tai vaikka Toyota Auris Standard 1.6 97 kW. Virossa verottomasti 15 620 – Suomessa 18 535 euroa. Toisaalta hintaeroja selittää osaltaan mm. eri arvonlisävero.

Autokauppaa 1950-luvun tyyliin.
Autokauppaa ajalta, jolloin autovero otettiin käyttöön. Kuva vuodelta 1959.Yle

Muistion toinen huolenaihe on, mitä käy omaisuuden arvolle, jos autovero poistetaan kertarysäyksellä.

– Mieti henkilökohtaisesti. Jos ostaisit tänään auton, joka maksaisi 35 000, ja huomenna sen saman auton hinta olisi 30 000, niin tuntuisiko niin kuin intuitiivisesti siltä, että olet maksanut viisi tonnia liikaa, finanssisihteeri Jukka Mattila kysyy.

Autoala pitää kysymystä teoreettisena ja muistuttaa, että suhteessa väliraha kuitenkin pysyisi samana tai jopa pienenisi.

Rikkaat hyötyisivät eniten

Valtiovarainministeriössä muistutetaan, että veronpoiston vaikutuksia on vaikea etukäteen selvittää. Politikointi kiistetään.

Kyllä tässä objektiivisilla pelimerkeillä pyritään pelaamaan.

Finanssisihteeri Jukka Mattila

– Kyllä tässä pyritään objektiivisilla pelimerkeillä pelaamaan. Ymmärrän, että kyse on autokauppiaille tärkeästä asiasta, koska tämä koskee heidän myymäänsä hyödykettä, ja tämä on varmasti myös saksalaiselle autoteollisuudelle mielenkiintoinen kysymys. Heillä on oma panoksensa. Meidän näkökulmastamme tilanne on erilainen, Mattila sanoo.

Autoveron poiston voisi toki toteuttaa muutoinkin kuin kertaryminällä, mutta jo nyt on selvää, ketkä siitä eniten nettoavat: ne, joilla on varaa ostaa kaikkein kalleimpia autoja, eli Suomen rikkaat. Mitä kalliimpi auto, sitä isompi vero ja verohyöty.

Korjattu 5.5. klo 11.15: Arkistokuva on vuodelta 1959, toisin kuin kuvaan alun perin oli merkitty.

Lue seuraavaksi