"Kun ihminen kärsii unettomuudesta, hän todella kärsii"

Unettomuus saa alkunsa yksittäisestä stressitekijästä tai huolenaiheesta. Nukkumisongelmista voi kuitenkin kehittyä vakava masennus, mikäli ongelman alkuperäistä syytä ei hoideta. Silloin kaksi sairautta ruokkivat toinen toistaan.

terveys
Suru
Touko Yrttimaa / Yle

Tilapäiset unettomuusjaksot ovat normaali osa elämää. Lyhytaikanen unettomuus korjaantuu muutamassa päivässä tai viikossa, kun ihminen on käsitellyt unettomuutta aiheuttaneen ongelman.

Unilääketieteeseen erikoistunut neurologi Markku Partisen mielestä tunne-elämässä on jotain vialla, jos ihminen ei koskaan koe mitään niin vahvasti, että se valvottaa.

– Unettomuutta aiheuttavat stressi, muutokset elämäntilanteessa ja esimerkiksi ikävät tai jopa positiiviset uutiset. Kun unettomuus jatkuu, niin ihminen ei ole silloin käsitellyt sen pohjimmaista syytä, Partinen kertoo.

Tilanne on vakava, kun unettomuus jatkuu vähintään kuukauden tai yli kolme kuukautta. Silloin kyse on kroonisesta pitkittyneestä unettomuudesta. Jatkuessaan kuukausia tai jopa vuosia se altistaa ihmisen muun muassa masennukselle ja silloin tilanteeseen pitää suhtautua vakavasti.

– Unettomuus ja masennus kulkevat aika lailla yhdessä ja näistä masennuksen hoito on ensisijainen. Apua kannattaa lähteä hakemaan, kommentoi psykologi Soili Kajaste.

Unilääkkeet toimivat vain hetken

Kajaste korostaa, että unettomuus on vakava ongelma. Unettomuuden pelko ennen nukkumaanmenoa ylläpitää unettomuutta.

– Kun ihminen kärsii unettomuudesta, hän todella kärsii. Hän valvoo yöt ja päivällä suorituskyky heikkenee. Ihminen on tuskainen ja masentunut. Alkuvaiheessa unettomuudella on selkeä syy ja siihen syyhyn on hyvä puuttua, Kajaste kertoo.

Ihminen on tuskainen ja masentunut.

Soili Kajaste

Kun ihminen ei nuku hyvin, aivot eivät saa elpyä unen aikana ja on entistä vaikeampaa käsitellä mieltä painavia asioita.

Unilääkkeet toimivat vain lyhytkestoisen unettomuuden hoidossa, jolloin tilanteeseen ei liity masennusta. Oikea lääkitys unettomuudesta ja masennuksesta kärsivälle onkin masennuslääkitys.

Unilääkkeet on suunniteltu pidentämään unta, ei tekemään siitä laadukasta. Uupunut ihminen tarvitsee erityisesti aivoja elvyttävää REM-unta, joka on syvää ja jonka saavuttaminen on unettomuudesta kärsivälle vaikeaa.

Äärimmäinen ratkaisu

Tärkeä kotihoitomuoto on läheisille ihmisille puhuminen.

– Läheiset ja ystävät ovat avainasemassa. Samoin liikunta, sillä se parantaa mielialaa ja auttaa unettomuuteen. Ravinnollakin voi saada muutoksia aikaan, kun päivällä vältetään nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja ja illalla niitä voi taas syödä. Näin vireystason pitäisi laskea iltaa kohden, Partinen neuvoo.

Läheiset ja ystävät ovat avainasemassa.

Markku Partinen

Masennuksen viimeinen ja tuhoisin seuraus voivat olla itsetuhoiset ajatukset. Unettomuuteen liittyvästä masennuksesta alkunsa saaneet itsemurhatapaukset ovat Partisen mukaan harvinaisia. Mikäli tilanne kuitenkin näyttää kriittiseltä ja ihminen on sietokykynsä äärirajoilla, on läheisten toimittava heti.

– Pitää ottaa yhteys terveyskeskuslääkäriin ja kertoa, että nyt tilanne on vakava. Kysymykseen voi tulla jopa sairaalahoitoon ohjaaminen, sillä sairaalassa unettomalle voidaan antaa tehokkaita unilääkkeitä, joiden avulla ainakin saa nukkua, Partinen muistuttaa.