Kuuntele, millaiset äänet syventävät unta

Syvän unen virkistävyyttä voidaan parantaa äänen avulla. Työterveyslaitoksen tavoitteena on kehittää kotikäyttöön sopiva sovellus, joka soittaa nukkujalle napakoita ääniä täsmälleen oikeissa syvän unen vaiheissa. Menetelmä voisi sopia esimerkiksi vuorotyöntekijöille.

Kotimaa
Nainen unitutkimuksessa.
Kuuntele neljää erilaista ääntä, joilla unenlaatua voidaan parantaa.

Työterveyslaitoksen Unilaboratoriossa nukkuu tänä keväänä koehenkilöitä, joiden unta yritetään syventää äänten avulla. Alle sekunnin mittaisia ääniä saatetaan soittaa nukkujille jopa tuhat kertaa yhden yön aikana. Niitä soitetaan riittävän hiljaa, etteivät ne herätä nukkujaa.

Psykiatrian professori Tiina Paunio Helsingin yliopistosta kertoo, että äänet ajoitetaan syvän unen tarkkaan valittuihin hetkiin.

– Se annetaan juuri sellaisessa vaiheessa, kun unta on mahdollista syventää. Ääni tahdistetaan tarkkaan aivokuoren elektrofysiologiseen aktiivisuuteen unen aikana.

Tutkijoiden mukaan syvässä unessa aivosähkökäyrän aallonharjalla soitettu ääni ikään kuin tönäisee liikkeelle luontaista aaltoilua, joka parantaa unen laatua. Tällä hetkellä Unilaboratorion koenukkujille soitetaan nopeita suhahduksia sekä muutamaa soittimen ääntä.

– Äänen täytyy olla vähän iskumainen, napakka, että se tönäisee tietyn prosessin käyntiin, tutkimusprofessori Minna Huotilainen Työterveyslaitokselta kertoo.

Otsapanta ja kännykkä voisivat auttaa virkistävämpään uneen

Äänen täytyy olla vähän iskumainen, napakka, että se tönäisee tietyn prosessin käyntiin.

Minna Huotilainen

Tutkijat Yhdysvalloissa ja Euroopassa ovat jo aiemmin saaneet hyviä tuloksia äänen vaikutuksesta syvän unen laatuun. Työterveyslaitos selvittää nyt tarkemmin, milloin ja millaisia ääniä unen aikana kannattaa soittaa. Tutkimus keskittyy syvän unen vaiheeseen. Esimerkiksi REM-unen ja syvän unen suhteelliseen osuuteen sillä ei yritetä vaikuttaa.

Työterveyslaitoksen tavoitteena on lisäksi kehittää Tekesin rahoituksella kotikäyttöön sopiva syvän unen laatua parantava menetelmä. Sovellus on toistaiseksi vasta visio, mutta tutkijat pitävät sen toteutumista aivan mahdollisena.

– Näkisin, että se olisi jonkinlainen otsapanta, josta mitattaisiin aivosähkökäyrää otsalta. Samassa pannassa olisi vaikkapa kaiuttimet. Se sitten kommunikoisi esimerkiksi kännykän kanssa, sairaalafyysikko Jussi Virkkala Työterveyslaitokselta maalailee.

Muisti parani, ärtymys lisääntyi

Äänien soittaminen on parantanut tuloksia muistitesteissä, joita koehenkilöille on tehty aamuisin. Unen aikana kuullut äänet ovat kuitenkin myös lisänneet koehenkilöiden ärtymystä. Tutkijat selvittävätkin nyt, saataisiinko mielialan lasku poistettua soittamalla ääniä esimerkiksi pelkästään alkuyöstä. Professori Tiina Paunion mukaan olisi myös tärkeää, että nukkuja pitäisi unen aikana kuuluvaa ääntä miellyttävänä.

– Jos tapahtuu pientä havahtumista, niin ihminen kuitenkin kokisi äänen miellyttäväksi, eikä se herättäisi häntä kesken unien.

Ääniä soittamalla ei todennäköisesti pystytä hoitamaan uniapneaa, narkolepsiaa tai muita vakavia unihäiriöitä. Sound Deep Sleep -tutkimuksessa kehiteltävä menetelmä voisi sen sijaan sopia esimerkiksi vuorotyöntekijöille.

– Ajattelisin, että tämä menetelmä sopisi ihmisille, joilla periaatteessa oma unen säätely toimii hyvin, mutta jotka ajankohtaisista tai tilanteeseen liittyvistä seikoista johtuen eivät pysty nukkumaan niin hyvin kuin yleensä pystyisivät, Tiina Paunio sanoo.

Joka kolmas kärsii ajoittain unettomuudesta

Emme ole vielä tajunneet lähteä hifistelemään unen alueella. Ennustan, että se on tulevaisuuden trendi.

Minna Huotilainen

Lääkkeettömille unettomuuden hoitokeinoille on suuri tarve. Unettomuudesta kärsii ajoittain noin kolmannes väestöstä. Unta parantamalla on psykiatrian professori Tiina Paunion mukaan mahdollista parantaa tuloksia myös esimerkiksi masennuksen hoidossa.

Tutkimusprofessori Minna Huotilainen Työterveyslaitokselta ennustaa, että unihifistely on tulevaisuuden trendi.

– Ollaan hirveän tarkkoja ruokavaliosta, liikunnasta ynnä muusta, mutta nukutaan liian vähän. Se vie muulta hyödyn pois. Emme ole vielä tajunneet lähteä hifistelemään unen alueella. Ennustan, että se on tulevaisuuden trendi.

– Uni on terveyden, mielenterveyden ja ajattelun kannalta mielettömän tärkeää. Muistin toiminta ja uni ovat ihan suorassa kytköksessä toisiinsa, Minna Huotilainen jatkaa.