1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. viihde

Pukuloisto viimeistelee tanssiesityksen – tanssikoulun puvustamo on täynnä aarteita

Tanssi on kehonkieltä, jota tehostetaan puvuilla. Ilman pukuja, hattuja ja muuta rekvisiittaa tanssiteokset jäävät torsoiksi. Kajaanilaisessa tanssikoulussa pukuja löytyy joka lähtöön ja niitä on kerätty koko tanssikoulun historian ajan.

viihde
Minna Palokangas poseeraa koirapuku päällään.
Arto Loukasmäki / Yle

Kajaani Dance -tanssikoulun tiloista löytyy mystinen paikka, jossa vierailevan katseille on monta mielenkiintoista kiinnekohtaa. Tanssikoulun puvustamosta löytyy pukuja, asusteita ja monenlaisia luomuksia joka lähtöön. Erilaisia hepeneitä on neljänkymmenen vuoden ajalta. Tarkkaa lukumäärää ei ole tiedossa, mutta jotakin kertoo se, että pukujen säilyttämiseen tarvitaan jatkuvasti lisää tilaa.

Vanhimmat asut ovat tanssikoulun alkuajoilta, ja sen lisäksi olemme saaneet myös lahjoituksia, kuten aidon 50-luvulla tehdyn can can -puvun, kertoo tanssinopettaja Minna Palokangas.

Vaikka aito can can -puku helman alla olevien ja esiin heilautettavien hörhelöiden kanssa on arvokas, puvustamon kallein aarre on baletissa käytettävä tyllipuku.

– Se on käsin tehty ja käsin koristeltu, jonka tekemiseen on käytetty aikaa. Jokainen paljetti on käsin kiinnitetty ja jokainen kerros on erikseen ommeltu. Arvokkaan balettiasun valmistukseen oppi on saatu kansallisoopperasta, paljastaa Palokangas.

Minna Palokangas näyttää balettipukua.
Minna Palokangas esittelee Kajaani Dance -tanssikoulun arvokkaimman puvun, joka on 30-vuotias balettipuku.Arto Loukasmäki / Yle

– Puku on noin 30 vuotta vanha, joka näkyy valkoisen kankaan kellertymisenä, se ei kuitenkaan erotu näyttämöllä, jossa on valaistus ja sama pätee myös muihin pukuihin, joiden saumoja ei tarvitse välttämättä huolitella kovin tarkasti, Palokangas jatkaa.

Pukuloiste vahvistaa kehonkieltä

Vaikka tanssi on kehonkieltä, tarvitsee se avuksi rekvisiitan ja pukuloisteen. Linjat ja teemat tulevat esille pukujen avulla.

Se on käsin tehty ja käsin koristeltu, jonka tekemiseen on käytetty aikaa.

Minna Palokangas

– Lapsille on paljon teemapukuja, kuten hiiri-, karhu-, leijona, jänis- ja pingviiniasuja. Aikuisille on omat puvut, ja nuorisolle on kirpputoreilta hankittuja vanhoja farkkuja, jotka on revitty. Erityisesti street-ryhmäläiset tykkäävät niistä.

Tanssijan pitää näyttää hyvältä ja tanssiin sopivalta. Tässä pukujen merkitys korostuu.

– Nykytanssissa voidaan olla tavallisissa vaatteissa, mutta jos tanssissa on vahvempi teema, niin puvuilla on merkitystä. Jos koreografian osuus on 80 prosenttia, niin vaatteiden osuus on 10 prosenttia, ja loppu on valaistuksen osuutta, laskee Minna Palokangas.

Hattu on piste i:n päälle

Vaatetuksessa hatut tekevät viimeisen silauksen. Puvustamosta löytyy lukuisa määrä erilaisia hattuja, kuten kimallehattuja, knalleja ja silintereitä. Niiden lisäksi löytyy myös naamioita.

– Ne tuovat esityksiin oman värinsä, kuten tonttulakit ja pellehatut, kertaa Palokangas.

Yleiskuva Kajaani dancen puvustamosta.
Arto Loukasmäki / Yle

Vaikka puvustosta löytyy varusteita joka lähtöön, on maailma niin iso, että välillä on tehtävä uusia hankintoja.

– Teemme hankintoja nettikaupoista, kirpputoreilta ja alennusmyynneistä. Muistan, että kerran oli Luhdan alennusmyynnissä kaikki mekot kaksi euroa, ja opettajamme osti sieltä kaikki mekot. Silmät on pidettävä auki koko ajan, sanoo tanssinopettaja Minna Palokangas.

Lue seuraavaksi