Erikoiskaupat taistelevat enemmän taloustilannetta kuin verkkokauppoja vastaan

Verkkokaupoista on muodostunut yksi jakelukanava kaupan alalle. Vaikka verkkokauppojen väitetään vievät erikoisliikkeiltä asiakkaita, ei Muotikaupan liiton toimitusjohtaja ole huolissaan. Monille verkkokauppa voi tarjota uuden jakelukanavan.

Kuva: Yle

Kuluttajakäyttäytyminen elää murrostaan. Ostoksia voidaan tehdä vaikka keskellä yötä omalta kotisohvalta. Vaikka verkkokaupan sanotaan vievän asiakkaita erikoiskaupan kivijalkamyymälöiltä, ei Muotikaupan liiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen ole huolissaan.

– Se ei ole verkkokauppa, joka välttämättä syö sitä (erikoiskauppaa). Sanoisin ennemmin, että taloustilanne on keskeisempi asia. Jos puhutaan muista aiheista kuin taloustilanteesta, niin sitten on veropolitiikka ja sanotaan myös, että kuluttajilla ei ole rahaa ostaa niin paljon. Toisaalta kulutustottumukset ovat myös muuttuneet, Loikkanen kertoo.

Loikkasen mukaan nykyinen taloustilanne on hankala koko kaupan alalle. Aktiivisesti erikoiskaupan alaa seuraavan Loikkasen mukaan verkkokauppa on syönyt erityisesti matkailupalveluita tarjoavien kivijalkamyymälöiden asiakkaita. Sen sijaan paljon puhutut vaate- ja kenkäkauppa eivät olisi suurimpia kärsijöitä.

Fakta on, että yli 90 % vieläkin ostetaan kaupasta. En menisi syyttämään verkkokauppoja.

Muotikaupan liiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen

– Periaatteessa viime vuoden aikana 7 % ostettiin verkosta eli fakta on, että yli 90 % vieläkin ostetaan kaupasta. En menisi syyttämään verkkokauppoja ja verkkoa, Loikkanen toteaa.

Verkkokauppa osa erikoiskauppaa

Tuula Loikkasen mukaan verkkokauppa on muodostunut osaksi erikoiskauppaa ja tarjoaa kauppiaille uuden jakelukanavan. Kivijalkamyymälöiden valtteina toimivat Loikkasen mukaan asiantunteva henkilökunta ja palvelu.

– Osa tuotteista on sellaisia, että haluat katsoa ja kokeilla. Jos puhutaan elektroniikasta, niin siinä mielessä se on helpompaa ostaa netistä. Jos ostat kahvinkeitintä, niin suurinpiirtein tiedät, mitä sieltä tulee, Loikkanen arvioi.

Kivijalkamyymälöitä Loikkanen kehottaa erikoistumaan.

– Ei kaikilla ole mennyt huonosti. Hyvin menestyneet erikoiskaupat ovat löytäneet oman erikoisalansa ja oman juttunsa.

Loikkanen uskoo, että verkon osuus tulee kasvamaan tulevina vuosina.

– Ei se ainakaan vähene yhtään, Loikkanen toteaa.