Sanoman tappio syveni, johto penää suunnanmuutosta

Mediayhtiö tavoittelee nykyistä parempaa kannattavuutta.

media
Sanoman kyltti kuvattuna Sanomatalossa Helsingissä 5. helmikuuta 2015.
Sanoman kyltti kuvattuna Sanomatalossa Helsingissä 5. helmikuuta 2015.Markku Ulander / Lehtikuva

Mediayhtiö Sanoman tappio vuoden ensimmäisellä neljänneksellä oli lähes 20 miljoonaa euroa. Viime vuonna samaan aikaan tappio oli neljä miljoonaa euroa. Toimitusjohtaja Harri-Pekka Kaukonen kuvailee vuosineljännestä kaksijakoiseksi: Uuden median myynti kasvoi yli viisi prosenttia, mutta liikevoitto pieneni.

Yhtiön painetun mainonnan myynti laski alkuvuodesta yli kymmenen prosenttia. Yhtiö ei pystynyt kirimään kuilua umpeen digitaalisen myynnin kasvulla.

– Tarve suunnanmuutokseen on selkeä, Kaukonen kuvailee.

Hän nimeää Sanoman tavoitteiksi kannattavuuden parantamisen ja kasvuun palaamisen.

Sanoma on Suomessa ja Hollannissa markkinoiden johtava mediayhtiö. Suomessa se julkaisee muun muassa Helsingin Sanomia.