Hävittäjä törmäsi Opeliin – mutta ei oikeasti: onnettomuustutkijat ainutlaatuisessa harjoituksessa Kuopiossa

Onnettomuustutkintakeskuksen asiantuntijoita on tällä viikolla perehdytetty paikkatutkintaan Kuopiossa. Kyse on ainutlaatuisesta koulutusjärjestelmästä, joka on herättänyt myös kansainvälistä mielenkiintoa.

onnettomuustutkinta
Onnettomuustutkintakeskuksen viranomainen kieltää kuvaamisen.
"Ei kuvata vielä!" Onnettomuustutkijat harjoittelivat Kuopiossa varsin mielikuvituksellista tilannetta, jossa Mig-hävittäjä oli törmännyt henkilöautoon. Yle Savon kameraryhmän rooliksi jäi esittää kolaripaikalle tungeksivia toimittajia. Näin tilanne eteni kuvaajan näkökulmasta.

Asfaltilla seisoo murskaantunut Opel-henkilöauto, jonka päälllä makaa vanha venäläinen Mig-torjuntahävittäjä. Pian paikalle saapuu joukko onnettomuustutkijoita, joille kerrotaan harjoitustilanne: virolainen lentokone ja Finavian huoltoauto ovat törmänneet lentokentän kiitoradalla.

Kyseessä on yksi Onnettomuustutkintakeskuksen koulutusrasteista Pelastusopiston harjoitusalueella Kuopiossa. Alue sopii paikkatutkintakoulutukseen hyvin, sillä lentokoneen läheltä löytyy myös koulutukseen sopiva raiteelta suistunut junavaunu.

Paikkatutkinta koostuu tutkijoiden tekemistä havainnoista, valokuvista ja silminnäkijöiden puhuttamisesta. Oman lisänsä harjoitukseen tuo media, joka tutkijoiden on otettava huomioon myös todellisella onnettomuuspaikalla.

– Tällainen koulutus on erittäin tärkeää porukan ammattitaidon kehittämisessä, selittää Onnettomuustutkintakeskusta johtava Veli-Pekka Nurmi.

– Kokeneetkin ihmiset tarvitsevat lisäkoulutusta, ja täällä Kuopiossa siihen ovat aivan erinomaiset mahdollisuudet.

Ringissä kolminumeroinen määrä asiantuntijoita

Oikeusministeriön yhteydessä toimivassa Onnettomuustutkintakeskuksessa työskentelee vain 14 virkamiestä. Keskuksen listoilla on kuitenkin yli sata eri alojen asiantuntijaa, joiden joukosta tutkijat kutsutaan tarvittaessa onnettomuuspaikoile. Asiantuntijalistalla on muun muassa sukeltajia, veturinkuljettajia ja koelentäjiä.

– Kun on mukana asiantuntijaringissä, niin täytyy olla valmis lähtemään vaikka joulupöydästä, jos tarve vaatii, Nurmi kärjistää.

Koulutus tai ulos

Onnettomuustutkintakeskuksen tehtävänä on tutkia paitsi suuronnettomuudet myös kaikki ilmailu-, raide- ja vesiliikenneonnettomuudet ja niiden vaaratilanteet.

Lisäoppi on hyväksi, kiittelee Itä-Uudenmaan pelastuslaitoksessa palomestarina työskentelevä Timo Tähtinen.

– Perusvalmiudet ovat olemassa, mutta tällainen koulutus vahvistaa niitä.

Kun on mukana asiantuntijaringissä, niin täytyy olla valmis lähtemään vaikka joulupöydästä, jos tarve vaatii.

Veli-Pekka Nurmi

– Nämä ovat asioita, joita on aika ajoin käytävä läpi vähän kokeneemmankin miehen, hän tunnustaa.

Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja on samaa mieltä.

– Jos tässä työssä tuntuu siltä, että on valmis ja tietää kaiken, niin silloin on hyvä lopettaa ja lähteä eläkkeelle, Nurmi kiteyttää.

Koulutus kiinnostaa myös maailmalla

Veli-Pekka Nurmen mukaan Onnettomuustutkintakeskuksen luoma koulutusjärjestelmä on kansainvälisesti ainutlaatuinen. Nurmi on ehtinyt käydä esittelemässä koulutusta jo muun muassa Euroopan rautatievirastossa.

– Meidän on pystyttävä tekemään kansainvälisen tason tutkintaa sillä tavalla, että se kestää kritiikin ja vertailun, hän muistuttaa.

Yhtenä todisteena siinä onnistumisesta on virolainen onnettomuustutkija, joka on mukana paikkatutkintakurssilla.

Entä voisiko tällaista koulutusta ryhtyä markkinoimaan myös ulkomaille? Nurmi ei suinkaa tyrmää ajatusta.

– Koulutukselle olisi varmaan käyttöä myös kansainvälisesti, hän arvelee.

– Täällä ovat siihen erinomaiset puitteet.