Totta vai tarua? – Juhannussima loppui lehti-ilmoitukseen

On olemassa tarina, jonka mukaan lahtelainen Mallasjuoma halusi suomalaisten juovan simaa myös muulloin kuin vappuna. Juhannuksen virvoittavaksi juomavaihtoehdoksi tarjotussa simassa jokin meni kuitenkin pieleen. Se jokin oli nimi.

Kotimaa
Simalasi pöydällä.
Yle

Tarinan aitoutta ei ole helppo selvittää. Perinteisen lahtelaisen Mallasjuoman taru päättyi jo lähes kolme vuosikymmentä sitten, kun Hartwall osti sen. Nykyisen Hartwallin viestintäosastolla tarina juhannussimasta on enää legenda.

Se tiedetään, että Mallasjuomalla oli aikoinaan hyvää simaa. Laadukkaaseen juomaan tilattiin tynnyrikaupalla hunajaa Etelä-Amerikasta. Hunajasiman kulta-aika oli 60-70–lukujen vaihteessa.

Mallasjuoma sijaitsi omassa korttelissaan Lahden keskustassa. Ennen kuin tuotantotilat purettiin, löytyi Mallasjuoman kellareista lähes 25 vuotta vanhaa pullotettua simaa.

Nyt eläkkeellä olevan panimomestari Ilkka Hyttisen mukaan kellarimestari piilotti sitä tietoisesti. Vuonna 2002 pullot korkattiin ja simaa maisteltiin. Simalta maistui, mutta pahalta.

Lipsahdus mainoksen taitossa oli juhannussiman kohtalo?

Juhannussiman tarinaa kerrottiin vielä 90-luvun alussa mainostoimisto Aspektissa. Vuonna 1969 aloittanutta mainostoimistoa ei enää ole. Perustajakin on jo kuollut.

Legendaarisen tarinan mukaan juhannukseksi oli päätetty tehdä simaa. Tarkka vuosi ei ole tiedossa. Tapa oli kuitenkin uusi, sillä Mallasjuoma oli aikaisemmin myynyt simaansa vain vapun sesongissa.

Tuotteen lanseeraamiseksi vaivaa oli nähty ja tarkkanakin oli oltu. Tuotteen lehti-ilmoitus oli jo latomosta tullut ja oikoluettu virheiden varalta. Virheitä ei ollut.

Otsikon sana Juhannussima ei lopulta kuitenkaan mahtunut yhdyssanana sellaisenaan ilmoitukseen, vaan se oli katkaistu tavuviivalla. Mahdollisesti tavutusta käytettiin myös pelkästään tehokeinona. Vasta siinä vaiheessa juhannussima näytti pahalta silmään. Mainonta loppui siihen.

Mainospäällikön tehtävistä jo reilusti ennen Mallasjuoman loppua eläkkeelle jäänyt Pekka Rauhala sanoo, että tapaus ei osunut ainakaan hänen virkavuosiinsa. Mallasjuoma käytti etupäässä helsinkiläisiä mainostoimistoja, ja useita yhtä aikaa. Aspektin kanssa ainakaan hän ei simabisneksiä hoitanut.