"Ei tarvita kuin auki jäänyt tietokone väärässä paikassa väärään aikaan"

Elokuvat halutaan ensi-iltaan ympäri maailman kuta kuinkin samaan aikaan, koska laittomissa palveluissa elokuva leviää nopeasti ensi-iltansa jälkeen. Riski syntyy aina kun elokuvaa siirrellään paikasta toiseen.

Kuva: Miia Roivainen / Yle

Elokuvien maailman ensi-illoista saa kiittää lisääntynyttä piratismia eli elokuvien lataamista laittomiin palveluihin kenen tahansa katsottavaksi ilman korvausta. Suomen elokuvatuottajien keskusliiton toiminnanjohtaja Sari Väänänen sanoo, että maailman ensi-illoilla yritetään selättää piratismia.

– Varsinkin kun elokuva julkaistaan tallenteena, se on nopeasti laadukkaanakin piraattiversiona netissä. Mikäli ison budjetin elokuva vuotaa verkkoon ennen kuin se on saanut täyslevityksen elokuvateattereissa, niin se on ongelma.

– Toki maailman ensi-illoilla halutaan palvella myös esimerkiksi tiettyjen genre-elokuvien isoja yleisöjä, jotka pääsevät jakamaan kokemuksensa yhtä aikaa esimerkiksi sosiaalisen median kautta. Näin vältytään myös siltä, että elokuvan juoni paljastuu ennen aikojaan ja pilaa elokuvakokemuksen heiltä, joille ensi-ilta olisi paljon myöhemmin, Väänänen sanoo.

Hänen mukaansa piratismi on ongelma myös suomalaisille elokuville, joita löytyy jatkuvasti eri palveluista laittomasti.

– Elokuvatuottajien keskusliiton jäsenyritykset voivat saada elokuvia laittomista palveluista ilmoittamalla asiasta Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskukselle (siirryt toiseen palveluun), joka valvoo asiaa. Isommissa tapauksissa on haettu korvauksia myös oikeudenkäynnissä, SEK ry:n toiminnanjohtaja Sari Väänänen kertoo.

Myös huijarit iskevät haettujen elokuvien nimiin

Tuotanto- ja levitysyhtiö Black Lion Picturesin roisi kauhukomedia Bunny the Killer Thing pyritään saamaan ensi-iltaan loppuvuodesta. Tuottaja Miika J. Norvanto kertoo, että miljoonan euron tuotantobudjetilla toteutettua elokuvaa on markkinoitu jo pari vuotta muun muassa Cannesin elokuvajuhlilla ja yleisön odotusarvo on korkealla.

– Matkan varrella on oppinut sen, että julkaisun jälkeen elokuva vanhenee äärettömän nopeasti. Ensi-ilta elokuvateattereihin on saatava suurin piirtein samaan aikaan kaikkialla maailmassa, että piratismi ei pääse tyhjentämään elokuvan arvoa teatterinäytöksenä.

Ensi-ilta elokuvateattereihin on saatava suurin piirtein samaan aikaan kaikkialla maailmassa, että piratismi ei pääse tyhjentämään elokuvan arvoa teatterinäytöksenä.

Miika J. Norvanto

– Esimerkiksi Bunny-elokuvaan on tehty viime aikoina todella paljon verkkohakuja tarkoituksena löytää elokuva verkosta katsottavaksi. Jos elokuvan kopio pääsee liikkeelle, niin elokuva on kohta katsottu jo kaikkialla. Jotain Bunnyn ympärillä nyt tapahtuu, koska elokuvan esittelyfilmiäkin on katsottu viimeisen parin viikon aikana jopa kymmenkertaisesti aiempaan verrattuna, Norvanto sanoo.

Miten elokuva sitten päätyy verkkopalveluihin, joilta ei ole elokuvan tekijöille tuloa odotettavissa?

– Elokuvafestivaaleille lähetämme elokuvan verkossa salatun linkin kautta, tai jopa dvd- tai blue-ray-levynä. Festivaaleilla on varmasti kaikki turvatoimenpiteet käytössä, mutta se on joka kerta tietoturvariski. Ei tarvita kuin auki jäänyt tietokone väärässä paikassa väärään aikaan, ja joku ulkopuolinen pääsee lataamaan elokuvan ja jakamaan sen eteenpäin.

Tuottaja Miika J. Norvanto muistuttaa, että on yleistä tehdä paljon haetulle elokuvalle huijaussivustoja.

– Haku elokuvan nimellä johtaa videopalveluun, jossa pyydetään täyttämään omia tietoja ennen kuin elokuvan voi katsoa. Elokuvaa ei kuitenkaan ole katsottavaksi ollenkaan.