1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

"On helppo ymmärtää, että hänestä tuli tähti" - Doris Laine jakoi pukuhuoneen balettitanssija Plisetskajan kanssa

Aikamme tunnetuin balettitanssija Maija Plisetskaja kuoli viikonloppuna 89-vuotiaana. Professori Doris Laine muistaa Plisetskajan voimakastahtoisena ja monipuolisena tanssijana.

Kotimaan uutiset
Suomen Kansallisbaletin entinen johtaja ja professori Doris Laine.
Suomen Kansallisbaletin entinen johtaja ja professori Doris Laine pitää viikonloppuna kuollutta Maija Plisetskajaa poikkeuksellisen charmikkaana ja isevarmana esiintyjänä.Katariina Lahtone / Yle

Kansallisbaletin entinen prima ballerina ja johtaja Doris Laine tanssi ja treenasi aikoinaan vuoden Moskovassa Bolshoi-teatterissa. Tuolloin hän jakoi pukuhuoneen Plisetskajan kanssa. Myöhemmin tuttavuus syveni ja monipuolistui. Plisetskaja vieraili usein oopperassa Helsingissä.

– Maija oli voimakas ja itsenäinen persoona. On helppo ymmärtää, että hänestä tuli tähti, Laine kertoi Yle Radio 1:n Ykkösaamussa.

– Tanssijana hän oli monipuolinen. Kuuluisat eloisat kädet tulivat mukaan, kun voima loppui. Pirueteissa oli nopeutta ja kaikkiaan tekniikan hän hallitsi erinomaisesti.

Plisetskajan itsevarmuus ja charmi olivat Laineen mielestä poikkeuksellisia. Esimerkkinä rohkeudesta hän mainitsee venäläistanssijan tavan kävellä kantapäillään pitkin lavaa Joutsenlammessa.

Elämänkokemus näyttämöllä

Plisetskaja esiintyi aivan viime vuosiin saakka. Hän kehitti ikäänsä ja liikkeen muutoksiin soveltuvia koreografioita ja ilmaisutapoja.

Tässä vaiheessa ohjelmistoon tulivat monet näytelmiin perustuvat tanssit. Professori Laine mainitsee esimerkkeinä Lokin, Anna Kareninan, Isadoran sekä Naisen ja sylikoiran. Laineen mukaan juuri näissä esityksissä Plisetskaja kehitti käsien ilmaisuvoimaa. Elämänkokemus syvensi ilmaisua ja auttoi näyttelemällä korvaamaan vähenevää voimaa.

– Monet tanssijat joutuvat lopettamaan juuri kun ovat kypsyneet taiteilijoina, Doris Laine huomauttaa.

Vallankumous tuki balettia

Maija Plisetskajan isä tapettiin Stalinin vainoissa. Kuten suurin osa neuvostokansalaisista, Maija oli pitkään matkustuskiellossa. Kun hän lopulta pääsi ulkomaille esiitymään, hän aina palasi ja luottamus kasvoi. Hänestä tuli Hrustsovin ajan propagandan väline, oiva malli Neuvostoliiton taiteesta.

Baletilla oli myös poliittista käyttöä. Se oli hyväksytty koko kansan taiteeksi.

– Kolhoosinainen saattoi saada lipun balettiin. Sinne vietiin myös ulkomaiset vieraat ja merkkihenkilöt. Tanssin kieli oli kaikille, Laine selventää.

Vallankumous ei vienyt balettia, vaan päinvastoin: Neuvostoliitossa taiteilijat saivat erivapauksia.

– Ainakin he saivat samat mahdollisuudet kuin upseerit ostaa hyvää ruokaa. Kävin monen taiteilijan kotona, Doris Laine muistelee.

Lue seuraavaksi