Suomen vahvin nainen Hanna Meltoranta sen tietää: lihaksikas on uusi laiha

Hanna Meltoranta huomasi yhtäkkiä viime vuonna olevansa Suomen vahvin nainen. Viime kesäkuussa Perniössä käydyissä kisoissa hän yllätti itsensäkin, sillä hän harjoitteli kisaa varten vain muutaman viikon ajan. Fitnessbuumia Meltoranta pitää positiivisena juttuna: mieluummin lisää lihasta kuin pelkkää painonpudotusta.

terveys
Hanna Meltoranta
Suomen vahvin nainen Hanna Meltoranta.Kati Turtola / Yle

Hämeenlinnalainen Hanna Meltoranta on harrastanut urheilua aina ja tottunut harjoittelemaan paljon. Huippu-urheilutaustaa häneltä löytyy lentopallon liigatasolta asti, mutta silti hän yllättyi itsekin huomatessaan, että erityisesti voimalajit sopivat hänelle hyvin.

– Tiesin kyllä olevani naiseksi vahva, mutta en ollut koskaan sitä mitenkään lähtenyt mittailemaan. Ystävän yllyttämänä lähdin sitten kokeilemaan salille näitä kisattavia lajeja ja ilmeisesti ne kokeilutreenit menivät niin hyvin, että kutsu kisoihin tuli, Hanna Meltoranta muistelee.

Suomen vahvin nainen -kilpailuun osallistuminen toi voiton kotiin, mutta harmikseen hän ei pääse puolustamaan titteliään loukkaantumisen vuoksi.

– Rikoin olkapääni työtehtävissä muutama kuukausi sitten. Sinne tuli rustorepeämä, jonka vuoksi jouduin leikkauspöydälle. Leikkauksessa niveleen porattiin useita reikiä aina luuytimeen saakka, että sieltä lähtisi luuydintä nousemaan ruston kasvua aktivoimaan, Hanna Meltoranta kertoo.

Lihaksikas on uusi laiha

Suomessa nousee tietyin väliajoin erilaisia urheiluvillityksiä, joista osa kuihtuu pois muutaman viikon nostatuksen jälkeen. Nyt pidemmän aikaa pinnalla on ollut fitness, joka on saanut ennen kaikkea naiset salille rehkimään. Suomen vahvin nainen näkee fitnessbuumin positiivisena juttuna.

– Mielestäni on hienoa, että enää ei tuijoteta vaa'an lukemia, vaan että terve, tasapainoinen ja hyvinvoiva kroppa on se tavoite nykypäivänä. On hienoa huomata, että me tavalliset perheenäidit lähdemme mieluummin salille rautojen pariin, kuin pelkästään laihduttaisimme muutaman kilon.

Fitnessissä, kuten kaikissa muissakin harrastuksissa, on tapauksia, jolloin harjoittelu ei ole enää hirveän terveellistä. Syödään väärin, levätään liian vähän ja treenataan liikaa. Vaikka Hanna Meltoranta tietää oikeaoppisesta harjoittelusta paljon, niin silti hän luottaa asiantuntijoiden apuun.

– Ammattilaiset tekevät minulle esimerkiksi ruokavalion ja treeniohjelman, missä on otettu kaikki mahdollinen huomioon. En koe, että itse osaisin niin täysipainoisesti ja hyvin niitä tehdä. Minun tehtäväkseni jää sitten niiden noudattaminen, Hanna Meltoranta kertoo.