Raportti vahvistaa: Germanwingsin turmapilotti harjoitteli syöksyä

Germanwingsin lentoturmaa tutkineiden ranskalaisten onnettomuustutkijoiden väliraportin mukaan turmakoneen perämies harjoitteli lentokorkeuden laskemista edellisellä lennollaan.

Ulkomaat
Animaatio koneturmasta
Ranskan television France 2-kanavan valmistama animaatio kertoo Germanwingsin turmalennon etenemisestä. Käännös ja lukija: Mika Hentunen.

Ranskan onnettomuustutkintakeskuksen BEA:n väliraportissa todetaan, että Germanwingsin maaliskuisen turmakoneen perämies Andreas Lubitz harjoitteli lentokorkeuden hallittua pudottamista samalla koneella sen aiemmalla lennolla onnettomuuspäivänä.

Raportin mukaan Lubitz asetti viidesti A320-koneen lentokorkeuden 30 metriin edellisellä lennolla Düsseldorfista Barcelonaan ollessaan ilmeisesti yksin ohjaamossa. Koneen mustien laatikoiden tallentamien tietojen mukaan Lubitz muutti lentokorkeutta viidesti neljän ja puolen minuutin aikana.

BEA:n mukaan Lubitz toistuvasti aloitti lentokorkeuden laskun ja nosti koneen sitten jälleen matkalentokorkeuteen. Lubitz jätti myös vastaamatta useisiin hänelle suunnattuihin radiokutsuihin.

Raportin mukaan Lubitzin aiemmin tekemät muutokset lentokorkeuteen olivat lähes huomaamattomia, sillä kone oli jo laskemassa korkeuttaan.

– En voi spekuloida sillä mitä hän ajatteli, mutta voin todeta, että hän asetti lentokorkeuden 30 metriin ja hän teki sen useita kertoja, sanoi BEA:n johtaja Remi Jouty uutistoimisto Reutersille.

Turmalennolla kapteeni poistui ohjaamosta koneen päästyä matkalentokorkeuteen ja pyysi Lubitzia ottamaan ohjat. Vajaa minuutti kapteenin poistuttua ohjaamosta Lubitz asetti lentokorkeuden kuten oli aiemmin harjoitellut ja sen jälkeen lisäsi toisesta säätimestä koneen nopeutta.

BEA:n raportti perustuu turmakoneen ohjaamon nauhoituksiin ja koneen mustien laatikoiden tallentamiin tietoihin.

Väliraportin mukaan Lubitz ohjasi koneen tahallaan päin vuorta Ranskan Alpeilla maaliskuussa. Kaikki lennolla olleet 150 ihmistä kuolivat turmassa.

Lopullinen raportti vasta noin vuoden päästä

Saksalainen Bild-lehti uutisoi onnettomuustutkijoiden väliraportin löydöksistä jo ennen raportin julkistamista tutkijoita lähellä oleviin lähteisiin perustuen. BEA:n keskiviikkona julkaisema raportti ei ole lopullinen selonteko onnettomuuden syistä. BEA sanoi, että se jatkaa "laajempien kyseiseen onnettomuuteen tai samanlaisiin tapauksiin mahdollisesti johtaneiden seikkojen" selvittämistä.

Tutkijoiden mukaan he keskittyvät tutkimuksessaan "tasapainoon terveystietojen luottamuksellisuuden ja lentoturvallisuuden välillä" sekä "kompromisseihin", joita on tehty lentojen turvallisuuteen syyskuun 11. päivän terrori-iskujen jälkeen. Yksi tällaisista asioista on ohjaamon lukittava ovi. Lubitz ilmeisesti lukitsi koneen kapteenin ulos ohjaamosta.

BEA:n lopullinen raportti julkaistaan vasta noin vuoden päästä. Onnettomuustutkijat selvittävät tapahtumia läheisesti syyttäjäviranomaisten kanssa. Tutkintaraportissa saatetaan esittää suosituksia erilaisiin lentoturvallisuutta koskeviin seikkoihin.

Germanwingsin emoyhtiön Lufthansan edustajan mukaan yhtiö ei ollut vielä ehtinyt tutustua raporttiin tarpeeksi voidakseen kommentoida sitä.

Lähteet: AP, AFP, Reuters