1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Kesko ja Lidl eivät säikähdä SOK:n julistamaa ruokasotaa: "Hinta on vain yksi tekijä"

S-ryhmä jatkaa ruuan halpuuttamista. Kampanja alkoi Prismoista, ja nyt hintoja alentavat S-marketit, Alepat ja Salet. Kesko ja Lidl vastasivat oitis, että hinnat ovat koko ajan tarkan syynin alla. Lisäksi kilpailijat korostavat ruuan laadun merkitystä.

Kotimaan uutiset
S-ryhmän kortti ja maksulaite.
S-ryhmä

Kesko tykittää laskeneensa viime vuoden lopulta lähtien peräti 650 tuotteen hintaa ja läpi kaikkien Keskon kauppaketjujen. SOK:n ykköskilpailija sanookin hintakilpailun olevan sille arkipäivää ilman erityistä kohua asian ympärillä.

– Meille tämä on isompi yhteiskunnallinen kysymys, sillä kuluttajille sekä hinnalla että laadulla on suuri merkitys, Keskon päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Jorma Rauhala sanoo.

Hänen mielestään pelkästään hintojen laskeminen vaarantaa pahimmillaan koko suomalaisen elintarvikeketjun tulevaisuuden.

Myös Lidl kertoi Ylelle, että sille markkinaseuranta ja kuluttajien toiveiden tutkiminen ovat normaalia päivittäistä työtä. Lidl sanoo reagoivansa tarvittaessa kilpailijoiden toimiin sekä kysynnän ja tarjonnan muutoksiin.

Lidlin omien tutkimusten mukaan asiakkaat arvostavat heidän kaupassaan hinta-laatusuhdetta ja valikoiman tuoreutta, erilaisuutta, vaihtelevuutta ja innovatiivisuutta.

– Hinta on vain yksi tekijä ostopaikan valinnassa, Lidlin toimitusjohtaja Lauri Sipponen toteaa.

Lidlin mukaan sen edullisuus ei perustu yksittäisiin tuotteisiin tai kampanjoihin, vaan läpi linjan hioittuihin tehokkaisiin toimintaprosesseihin. Hinnat ovat tasapuolisia kaikille asiakkaille eli kuluttaja Sodankylässä saa tuotteen täsmälleen samalla hinnalla kuin kuluttaja Espoossa.

Keskon Rauhala painottaa, ettei käynnissä oleva hintakilpailu saa vaikeuttaa kotimaisen maatalouden ja elintarviketeollisuuden olosuhteita.