1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

Kauppakeskusten vastaisku talouskurjuuteen: Halpakauppa vetää ostajia – "halvalla ostaminen ei ole yhden laman ilmiö"

Kaupan tutkijan mukaan halvalla ostaminen on hyväksyttävämpää kuin ennen. Halpakaupat houkuttelevat väen ostoskeskuksiin.

Kuva: Alex Turunen / Yle

Kauppakeskus Iso-Kristiinassa Lappeenrannassa avataan syksyllä halpakauppaketju Tokmannin myymälä. Tokmanni on käyttötavarakaupan alalla harvinainen poikkeus, sillä se onnistui viime vuonna kasvattamaan liikevaihtoaan ja tulostaan.

Muilla kuin halpakaupoilla viime vuodet ovat olleet tiukkaa aikaa. Esimerkiksi tuotteiden korkeaa laatua korostava Stockmann on päätynyt sulkemaan myymälöitään ja irtisanomaan työntekijöitä.

Halpakaupoista onkin tullut haluttuja ankkuriliikkeitä uusiin kauppakeskuksiin. Niiden avulla kauppakeskus saa houkuteltua isoja asiakasvirtoja. Asiakkaiden toivotaan halpahallin lisäksi jäävän pyörimään myös keskuksen muihin liikkeisiin.

Halvalla ostaminen on tullut jäädäkseen

– Halvalla ostaminen on sosiaalisesti hyväksyttävämpää kuin ennen, sanoo palvelujen ja kaupan professori Hannu Saarijärvi Tampereen yliopistosta.

Saarijärven mukaan hinta on noussut yhdeksi tärkeimmäksi kilpailemisen keinoksi. Muut keinot, kuten vaikkapa sijainti, palvelu, laatu, ekologisuus tai tuotteen alkuperän tunteminen eivät vaikuta yhtä tärkeiltä kilpailukeinoilta.

– Halvalla ostaminen ei ole vain yhden laman ilmiö. Uskon, että kuluttajien hintatietoisuuden lisääntyminen on pysyvää. Voi olla, että halvalla ostamisen esteet murtuvat lopullisesti lähitulevaisuudessa, Saarijärvi ennustaa.

Vaateliike muuntuu näyttelytilaksi

Vähittäiskaupan ostoksista noin 15% tehdään kauppakeskuksissa. Yhteensä koko Suomen kauppakeskuksissa ostoksia tehdään noin kuudella miljardilla eurolla.

Kauppakeskuksilla onkin vahva asema suomalaiskuluttajien arjessa mutta menestyminen vaatii uudistumiskykyä. Kauppakeskukset kisaavat ihmisten ajankäytöstä monenlaisten muiden viihdepalveluiden kanssa.

– Kauppakeskuksen pitkän aikavälin menestyminen riippuu siitä, kuinka hyvin sen tilat ovat muunneltavissa.

Saarijärven mukaan yksi esimerkki voisi olla, että myymälätilaa käytetään vain vaateliikkeen showroom-tilana. Paikkana, jossa mallisto esitellään mutta kaupankäynti hoidetaan nettipuodissa. Tai että kauppakeskuksessa on verkkokaupan noutopiste.